Og er jeg gift med den største parasitten av dem alle. Det mener hvertfall Larry Bringsjord, leder i Fono. Han har et krasst utspill mot Mr. Jackson i Ballade, der han sier at «Piratene er parasitter!»
Siden jeg aldri har betalt for musikk utenom konsertbilletter og en Samvirkerlaget-CD (sympatikjøp), er det sånne som meg Bringsjord sikter til i utspillet sitt. Mr. Jackson har kjøpt to CD-er i sitt liv; Emilia- Big Big World og den første Britney-singelen (grunnet coveret, kinky nok) og er ikke så mye bedre han, heller. Slemme Mr. Jackson og meg som sørger for musikkens død og undergang med våre 500 gig piratkopiert underholdningsmateriale. Det er klart- han sikter også til de millionene parasittene som sitter rundt i det langstrakte land. Til 90% av all norsk ungdom. Alle oss som er parasitter fordi cd’en er passé som format og fordi fildeling er overlegent det å gå i butikken. Folk flest er parasitter, rett og slett.
Mannen min er parasitt-talsmann i mange sammenhenger. Han har debatert i mange fora og synset på spalteplass i Dagbladet, i går synset han i Ballade og om to uker skal han debattere på by:Larm, så om noen av mine kjære lesere har tenkt seg dit, anbefaler jeg å merke seg den pene mannen min (c;Han argumenterer for hvorfor fildeling må lovliggjøres, hvofor musikere må få betalt for arbeidet sitt på annet vis enn via CD-salg, hvorfor platebransjen er en døende bransje og hvorfor dagens copyright-lovgivning er foreldet. Som røde og ranke Rødt-medlemmer er det spesielt artig med fildeling som fenomen. Det er morsomt å se at en distribusjonsmåte basert på ikke-komersiell deling fullstendig utkonkurrerer en kapitalistisk markedsmodell. For oss som har lyst på et rettferdig samfunn uten penge-økonomi der man gir etter evne og får etter behov, er fildeling et fint frampek på hvordan man kan løse fordelingen av mange goder når man bare har teknologien til det.
Da Mr. Jackson satt i debatt på Studentersamfundet i Trondheim mot samme Larry Bringsjord som nevnt over, gikk et av de beste poengene hans på akkurat det:
Larry: Men hvorfor er det musikken min som man skal dele ut gratis? Ta de sauene til Sponheim, da! Han er jo så for å dele! Vi kan dele ut dem gratis!
Mr. Jackson: Vel, om vi har en maskin der vi kan putte inn én sau og få to ut uten noen ekstra kostnad, så ser jeg ikke noe problem med gratis, ubegrenset saue-utdeling.
Mp3-filer er ikke noe det er knapphet på, men noe som kan kopieres igjen og igjen i uendelig anntall. Å si at det å kopiere noe er å stjele det er absurd. Ingen opplever det som stjeling, rett og slett fordi du ikke TAR noe konkret fra noen. Skal vi løse artistenes problem, er det ikke ved å forby den nye, fantastiske teknologien, men ved å endre vilkårene folk produserer musikk på.
Fortsett å være parasitter, folkens! Og er du i Oslo- stikk innom by:Larm og hør på Mr. Jackson!
25 kommentarer til “Jeg er en parasitt!”
Hei! Ta en titt på Klikken.no, du kan sende filer på opptil 1GB gratis, uten registrering!
http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article2270431.ece
Ser at jeg er ganske enig med Jello Biafra om en del ting.
Noen tanker:
Åndsverksloven og opphavsrettsloven regulerer jo mye mer enn musikk. Det er også den som gjør det mulig for dem som driver med “intelektuell produksjon” å leve av arbeidet sitt. Forfattere, skribenter, journalister, fotografer, bare for å nevne noen grupper.
Problemet er at dette med “lovlig piratkopiering” vil gå begge veier. Det vil gjøre det lovlig for vanlige folk å dele og kopiere det de måtte ønsker. Men det vil også gjøre det mulig for plateselskapene, avisene, forlagene og mediehusene å bruke andres “intelektuelle arbeid” uten å betale for det.
Dette er faktisk et dilemma. Vi må finne måter, og de finnes nok, til å sikre åndsverksprodusentenes rettigheter også… For en artist, som uansett tjener 95% av pengene sine på konserter, radiospilling og merch, betyr ikke fildeling så mye fra eller til… Men for forfattere, som kanskje har 95% av inntektene sine fra selve boksalget?
Dere ser sikkert hvor jeg vil hen.
Vi trenger et lovverk som gjør det lovlig å dele, men ulovlig å tjene penger på andres åndsverk… Eller noe i den duren. Hva tror du, Ida?
Når jeg hører noen som ræler og kaller fildeling “tyveri” gidder jeg bare ikke høre etter mer. Folk som ikke har grepet på språket de snakker vet ikke hva de snakker om likevel.
Og platebransjen kan vel ikke nekte for at de håver inn penger som aldri før? Og at de stort sett ikke deler utbyttet med artistene? Eller at ulovlig fildeling stort sett skjer fordi de har en foreldet forretningsmodell? De prøver å tvinge kundene til å kjøpe noe kundene ikke vil ha, og de nekter å selge hva kundene vil ha. Derfor mister de kunder, og potensielle kunder skaffer seg hva de vil ha fra andre kilder, som i dette tilfellet ofte er ulovlige.
Ikke noe overraskende der!
20 år siden i USA kunne man ikke engang høre på musikken før man kjøpte, med mindre man kjøpte noe som ble spilt på radio. Og ettersom det stort sett var platebransjen som kontrollerte hva som ble spilt på radio, kunne de også kontrollere salget. En fin situasjon for dem, særlig etter at folk begynte å kjøpe CDer og før det ble enkelt å kopiere dem og dele dem over nett. Og man kan ikke forvente mye nytenking fra en industri som kontrolleres av gamle menn uten peiling på teknologi eller tiltro til yngre generasjoner. Derfor risikerer de nå å bli overkjørt av nettopp yngre generasjoner og teknologi.
Dessuten kan det vel ikke nektes for at folk stort sett holder seg til å kjøpe musikk de har kjennskap til, så fildeling, som gir folk en sjanse til å høre noe de kansje ellers ikke ville hørt, fører ofte til at de kjøper mer musikk. Problemet for de store plateselskapene er vel helst at de ikke kan kontrollere kjøpernes atferd mere?
Som musiker vet jeg ikke helt hvor jeg står ang. dette.
Nå kommer antageligvis aldri jeg til å jobbe gjennom et plateselskap, så det er det samme.
Jeg kunne jo gjerne tenkt meg flotte penger, men øverst på listen ligger ønsket om å få folk til å komme og se på Andreas og meg simulere sex på scenen.
Så når min cd er klar, fildel den med så mange du ønsker.
Kanskje jeg får noen kikkere da. ;P
Det er en god tanke å forholde seg til de andre som har opphavsrett til boka.
Om man spør opphavsmannen om lov før man fildeler er jo alt greit. Da er jo fildeling genialt. 🙂
Om jeg hadde vært en artist med like mye penger som de som har laga musikken og filmene jeg laster ned hadde jeg gitt ut gratis cd’er til hvert menneske på kloden som ville ha dem. TRENGER Metallica mere penger? Neppe. (Og som har blitt sagt: artister tjener mest på konserter uansett.) Ja, platebransjen taper penger på fildelingen. Produsenter av VHS-spillere tapte ganske mye etter at DVD’ene kom. Fildelingen er en utvikling en neppe kommer til å kunne stoppe, men jeg ser ikke for meg at platebransjen kommer til å gå under, en selger fortsatt plenty. Det samme gjelder for filmindustrien: tviler på at folk kommer til å slutte å gå på kino.
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/02/15/527036.html
Sånt gir meg lyst til å kjøpe.. så da er det vel en vellykket PR-strategi? 😉
“Juridisk” er et ord jeg missliker. Når noe ikke er noe “juridisk”, så betyr det vel på norsk vanligvis at det er nettopp det det er? 😉
Og den nye teknologien er ikke i utgangspunktet på noens lag, den blir det man gjør den til, det man bruker den til. Teknologi er fleksibelt. Men det er ikke kapitalistene i platebransjen?
Roman på nett: http://www.forfatter.net/buland/
Og som sagt, den ligger på nett, ikke fordi jeg er idealist, men fordi ingen vil gi ut sånt som dette på et forlag i Norge. De største idealisten er jo de som ikke har noe valg 😉
Jeg er delt på dette med opphavsrett. En drøm ville jo vært å kunne leve av å skrive fabelprosa, og i et kapitalistisk samfunn betyr det at man er avhengig av å få penger for det man skaper. Så et hvert piratkopiert eks av en eventuell bok jeg hadde fått utgitt, ville betydd at noen leste mitt produkt uten at jeg fikk ett øre for det, noe som altså ville redusert muligheten for å kunne gjøre det jeg elsket på heltid. På den andre siden er jo gleden over å bli lest av flest mulig også stor, drivkfaften for å skrive, faktisk, og bibliotek er en flott greie, og “information wants to be free” er et nydelig slagord. Slik “eiendom er tyveri” også er det.. I det hele tatt; alle løsninger som kunne kombinert de to tingene, gleden ved å nå flest mulig og behovet for cash, ville være en flott ting. Sånn er det jo med musikk også? Alle unner vel musikere å kunne få noe igjen for det de lager, og aller helst mer enn det dagens korrupte system i platebransjen gir dem. Samtidig betyr jo nedlasting at artisten går glipp av noen øre for hver gang det skjer; altså ikke-juridisk tyveri. Men den man stjeler mest fra er plateselskapene, og hvis tyveri kan bidra til å undergrave dette systemet, som sagt; hva er galt med litt tyveri? (så jeg ville aldri drømme om å priatkopiere en CD fra et lite, idealistisk og uavhengig selskap. (Kjøper eller to eks hvis det er noe jeg liker på Rune f.eks.) Men nøler ikke når det er snakk om de multinasjonale gangsteryndikatene.. ;-))
Og anti-pirat-kampanjene er sjølsagt bare latterlige..
hmm usammenhengende tanker fra et usammenhengende hode, som burde tenkt på helt andre ting for å tjene til livets opphold i et kapitalistisk system…
tb: Juridisk er det ikke tyveri. Stjeling er å ta andres eiendom fra dem, opphavsrettsbrudd er å gjøre noe som andre har enerett på å gjøre. I dette tilfellet bryter man retten til å kopiere og spre noe, noe som resulterer i tapte inntekter for de som har opphavsretten.
Hm, masse spørsmål og innspill og siden Virrvarr har det småtravelt, svarer jeg dere litt hulteribulter. Det betyr ikke at jeg har glemt dere eller overser dere om ikke svaret kommer med én gang (c:
Buster: Om jeg kommer til å dele boken min, er det ikke bare meg som kan avgjøre. Jeg har en medforfatter som har noe hun skulle ha sagt og et forlag som har sine meninger om saken. Jeg må nok forholde meg til begge instansene. Men for min egen del? Veldig gjerne!
Først og fremst en pdf-utgave, rett og slett fordi mange av mine svaksynte venner foretrekker å lese på pdf, fordi de kan kopiere skriften så stor de vil.
Ellers skulle jeg gjerne hatt hvertfall deler av boken i html-format, så det er søkbart og funker som oppslagsverk. Fordi en html-utgave av en bok er mye mer effektivt enn noe som kan lastes ned. Link eier torrent sånn sett. Et skikkelig sexopplysningsverk på web hadde jo vært aldeles utmerket, samt en link til stedet folk kunne kjøpe boken.
Jeg mener- alle tegneserier jeg lager kommer jo til å ligge på web etterhvert. Folk kjøper hard-cover-serier selv om de har lest dem på internetten. Perry Bible Fellowship sin bok av web-comicen var utsolgt på pre-order fra Amazon. Kort sagt- folk kjøper gjerne ting de har lest helt eller deler av før. Yay til digitaliserte bøker, kort sagt (c;
Engeline: Du rocker mine sokker, og Linux eier Windows. Danny og jeg kommer til Barteby i påskeferien- er du hjemme?
Delirium: Kasett-allegorien er god. Likevel- juridisk sett er det forskjell på kasett og fildeling, rett og slett fordi du som kjøper av et produkt har retten til å produsere noen få, personlige kopier og det fantes en statlig kasett-avgift som sikret musikerne pengene for ekstrakopiene. Internett gjør at dine «venner» du kan dele med er blitt utrolig, utrolig mange. Og ja, mange hjerter cd’ene sine og kjøper mye av det de laster ned. Jeg liker veldig godt at folk har muligheten til å lytte til utrolig mye mer forksjellig musikk og se masse rar film grunnet fildelingen. Platebutikken i Fredrikstad hadde bare mainstream-musikk da vi vokste opp, nå lytter folk mye friere.
Maiken: Go paraistt-Maiken 😀
Eugenie: Go lydbok-deling!
Minneapolise: Jeg tror Fono har sånn mediasatsning, derfor er Larry overalt (c;
Ingrid: Må man være 18 for å komme inn på bylarm? Alt man glemmer bort når man runder tyve, egentlig. Jeg synes du skal komme og se på mannen min. Han er veldig barsk ^-^
Vegard: Ok, hvorfor den tradisjonelle platebransjen vi ser idag er på vei, ut, da (c; Jeg tror de fleste av indie-bandene tjener på fildelingen vi ser i dag, men jeg har ikke noe skikkelige tall på det her.
Så kult at du var med å starte piratgruppen! Jeg må innrømme at jeg ikke har sett så mye til dere siden dere startet opp, egentlig burde jo Mr. Jackson vært med hos dere.
Takk for bra innspill (c;
tb:
Psykologisk sett opplever ikke folk det som tyveri fordi det er kopiering, og Du Skal Ikke Stjele-kampanjene funker ikke fordi folk føler ikke at de stjeler (c;
Men jeg ser poenget ditt -jeg liker godt tanken på fildeling som direkte aksjon mot markedet og kapitalismen, men de fleste gjør det rett og slett fordi det funker best. Sånn sett er ny teknologi på vårt lag, ikke på kapitalens side i det spørsmålet her.
Hm, roman på nett, sa du? Har du en link til den?
Vera: Hei, jeg tror du misforstod meg litt. Selvsagt vet jeg at folk trenger penger innenfor dagens system. Likevel tjener de færreste artiseter levebrødet sitt av CD-salg, men av konserter, merchandise osv. De får små prosenter av cd’salget, som det er platebransjen og musikkbutikkene som får storparten av profitten fra. Jeg vil gjerne ha nye finansieringsløsninger for de artistene som rammes økonomisk av fildeling, men jeg tror ikke det er mulig å sette den type ordninger på plass før fildelingen legaliseres. Idag brukes alle midlene til anti-piratkampanjer uten effekt, mens de artistene som ev rammes ikke får kompensasjon uansett. Ellers svarte vel Mr. Jackson deg også (c;
Hvis det gjelder musikk, gjelder det vel bøker også?
(jeg har lagt ut min roman på nettet jeg, så gå hen å gjør likeså.. ok, så er det fordi ingen ville utgi den, men likevel… ;-))
Jeg synes egentlig det er tyveri, jeg. Og jeg er faktisk ganske for det. 😉 Tyveri som et bevisst redskap, direkte aksjon, for å knekke en korrupt kapitalistisk musikkindustri, og tvinge fram nye former for solidarisk kunstformidling, det er da vel ok? Eiendom er tyveri, vet du?!
Men det blir liksom veldig spissfindig når man bruker all tida på å forklare at nei da, det er ikke tyveri når artistene ikke får penger for det de har skapt? (Det kan en jo kompensere for ved å gi et bidrag direkte til artister man laster ned?)
Er nok parasitt jeg også! Jeg har jo tidvis bodd på fildelingshubber hvor jeg både har hentet, og delt ut lydbøker.
Men å scanne ei bok for så å dele den med andre, vet jeg ikke om jeg gidder 🙂
Jeg gidder ikke kjøpe en hel cd når jeg liker to sanger på den. Jeg kommer til å fortsette å være parasitt 😀
Buster: det kan noen andre gjøre, etter de har scannet den 🙂 Blir vel det samme som å rippe musikk??
Neida Virrvarr, har ikke tenkt å gjøre noe slikt, men kunne tenkt meg en elektronisk utgave av boka, sånn at jeg får lest den.
Jeg er i Oslo under By:Larm, men det er enda 36 dager til jeg blir 18.
Kommer du til å fildele boka du skriver på? 🙂
Aaaah, du og Mr. Jackson er så tøffe! Og nå er dere omtalt på bloggen også. Men meget subtilt, i godt selskap og uten navn.
Og om noe annet enn piratdeling, forresten, men det handler om nei til kapitalistisk tull dette også. Jeg er nemlig så fryktelig, fryktelig kry over å ha kastet windows, og føler trang til informere deg 🙂
I tillegg liker jeg å dra frem at ekvivalenten til fildeling da jeg var ung var å kopiere musikk på kassett. (Ja, det er lenge siden jeg var ung). I likhet med de som laster ned masse musikk i dag så kjøpte vi ikke noe særlig, men hadde derimot en vannvittig mengde med opptakskassetter og kopierte iherdig og komplett uten moralske skrupler fra venner, familie og bekjente.
Jeg tror at mye av grunnen til at folk glemmer dette aspektet i debatten er at vi hadde en periode der det å brenne CD’er ikke var lett tilgjengelig. CD brennerne var dårlige og ofte måtte man forsøke flere ganger. Å ha to CD-spillere i PCen sin (en til avspilling en til brenning) var heller ikke noe alle hadde. Og teknologien var heller ikke så enkel og allment tilgjengelig som å kopiere fra kassett til kassett eller fra radio til kassett som jeg også gjorde masse.
Vera:
Det er helt klart at kunsterne trenger penger, ellers har de jo ikke tid til å lage kunst på heltid. Det er det ingen som tviler ved.
Men det er også helt klart at stykkpris på mp3-filer skaper en kunstig knapphet som ikke fungerer, ikke er samfunnsynsnyttig og ikke godtas av ungdom i dag. Det store flertallet (80-90%, i følge undersøkelsene) av ungdom laster ned ulovlig og deler, og stadig flere voksne blir også med.
Det som har skjedd er ikke at folk er blitt fryktelig umoralske og begynt å stjele fra artistene, men at teknologien har forandret seg – og dermed også grunnlaget for hvordan man kan drive business på dette. Ingen vil at musikken skal dø, men de gamle måtene å tjene penger på fungerer ikke på internett.
For å lese litt hva Rødt og jeg (og Virrvarr) mener om det anbefaler jeg min artikkel i Dagbladet.
http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/11/20/518783.html
Haha. Nei, Virrvarr. Nei!! Man får gjerne ha visjoner på vegne av et samfunn som en gang vil utgjøre en rød utopi. Jeg kan lett være med på det. Betale etter evne, få etter behov. Det høres fint ut. Okay, du får gjerne forsøke å argumentere for at 500 gig nedlastet multimedia (til en samlet pris på kroner 0) utgjør et reelt behov. Og at kroner 0,- tilsvarer deres reelle evne i dette tilfelle. Men det er faen meg frekt å argumentere for at det ikke er tyveri.
“Ingen opplever det som stjeling, rett og slett fordi du ikke TAR noe konkret fra noen.”, skriver du, men jeg tror du vet inmari godt at det er blankt løgn. Du er ikke alene om å prøve å forsvare tjuveriet i mørket med store visjoner om et rettferdig samfunn. Ingen liker penger, selv skulle jeg gjerne sett den kapitalistiske absurdismen avskaffet. Men enn så lenge har folk i musikkbransjen vanlige behov som innebærer at DE TRENGER PENGER. Sorry. Penger til å kjøpe dopapir, betale husleie og nedbetale lån. Det er latterlig å begrunne tyveri med en eller annen politisk utopi, mens det det egentlig er er å drite på kunstnernes respekt og selvfølelse, og å underbygge FrP-visjonen om at “kunstnerne skal jo være fattige”. Fy skam!
Det er det samme vi sier hjemme hos oss når dvd’ene mine sier “du ville vel ikke stjålet en bil, eller en håndveske, så hvorfor stjeler du film og musikk” – nemlig at hadde vi bare kunne kopiert en bil til meg uten at han som eide den tapte noe på det så hadde jeg vel tatt den bilen vel!
Fordi ofte dreier det seg ikke om “hm – kjøpe eller laste ned” for min del. Det kan ofte dreie seg om “laste ned eller ikke høre på/se på i det hele tatt”. Jeg er jo ellers så gammeldags at jeg hjerte CDene mine. Jeg har nesten 350 av dem, og jeg liker coverart og alt det der. Ofte kjøper jeg noe etter at jeg har hatt det på mp3 en stund.
Hvorfor er Larry over alt sånn plutselig?
Jeg likte “sharing is caring” 🙂
Jeg tror ikke platebransjen dauer, men den vil forandre form. Forhåpentligvis i retning av en mer forbrukervennlig modell. Indie-selskapene som tildels er hardt rammet av fildeling og de store selskapene sin monopolmodell har allerede begynt å lukte lunta. Noen av de i hvert fall. Hvis de ikke forandrer seg så vil de gå dukken. Flere små selskaper og artister sprer allerede musikken sin i lukkede fildelingsnettverk, ofte legger de ved en tekst-fil hvor de gir linker til hvor man kan kjøpe skiva eller om ønskelig donere penger til artisten. Eller kjøpe merch.
OiNK var i sin tid verdens største musikkbibliotek. Hørte du om en artist så var det bare å gå inn på OiNK og laste ned. I stedet for å profittere på de 200 000 brukerne så valgte platebransjen å tvangsnedlegge hele sjappa. Det eneste som kom ut av det var at Mr. OiNK him self mista jobben og blir dradd gjennom en håpløs rettssak. Uka etter at polisen raidet OiNK så var TO nye lukkede fildelingsnettverk basert på lesten til OiNK oppe. Til sammen har disse nå over 70 000 medlemmer. Mange er nok som meg på begge, men alikevel.
Om platebransjen heller vil jakte på meg enn sammarbeide med meg så kan det være det samme.
En liten anekdote: Jeg var med på å starte opp piratgruppen.no, som skulle være noe lignende piratbyran i Sverige. Vi var noe i media, og før vi var oppe og gikk så dumpet det reneste trusselsbrevet fra Espen Tøndel ned i postkassa. Makan til idioter.
Hilsen en med 350 fysiske CD-er, 900 digitale album fordelt på 550 artister og 100 sjangere, til sammen over en måned sammenhengende musikk.