Jeg leker Lifehack, del 1

Jeg har skrudd ned tempoet i livet mitt i løpet av sommeren og leker «bli friskere»-leken. Det er en langsom lek. Den får meg til å lete etter smarte løsninger på små problemer, rett og slett fordi gale damer er litt mer «støyømfintlige» enn friske damer. Jeg er ikke egentlig noen «fiks livet ditt»-blogger, men jeg tenkte jeg skulle gi dere innsyn i et par smarte løsninger som har fungert for meg i det siste.

*Kremt* Først ut:

Tidsplanlegging:

Jeg har alltid vært en todo-liste-junkie. Noen har en filofax de skriver opp alle avtalene sine i, mens jeg har hatt en liste med to hundre punkter over ting jeg skal gjøre. Det er noen gode ting ved å skrive todo-liste. Jeg har oversikt over hva jeg skal, jeg slipper stresset ved at jeg glemmer å gjøre ting og jeg får strukturert hodet mitt.

Hjernen vår liker best å tenke på én ting av gangen, så det å skrive ned alt på et sted reduserer stress. Problemet med laaange todolister er at jeg ser alt jeg skal gjøre hele tiden. Selv om jeg er aldri så flink en dag, får jeg ikke følelsen av å være ferdig når jeg stryker av åtte punkter på en liste med nesten tre hundre ting.

Heldigvis har jeg laget et nytt og forbedret system. Jeg har delt todo-listen min inn i to nye systemer.

  • En Remember the Milk-liste som jeg henter ut fem oppgaver fra hver dag. Disse fem punktene er dagens todo-liste. Jeg får redusert antall ting jeg gjør hver dag (et mål for meg, andre kan kanskje bli mer effektive av dette?), samtidig som jeg får gleden av å gjøre ferdig en todoliste hver kveld! Du skal ikke undervurdere gleden av å krysse ut alt og si at du er ferdig 😀
  • En idéboks. Som en kreativ person er det veldig enkelt å putte opp alle de gode idéene jeg får på todo-listen min. På denne måten går idéer med utspring i overskudd over til å bli et stressmoment. «Jeg skulle jo lage ti små bilder av blekkspruter!» maser hjernen min. Dette har jeg løst ved å kjøpe meg en fin boks (min har det vært te i) og skrive hver eneste gode idé jeg får på en liten lapp og putte i boksen. På denne måten kan jeg trekke en lapp og gjøre det når «jeg må lage noe nååå!»-anfallene nærmer seg. Jeg stjal denne gode idéen fra Natasha.

For en mindre stressende hverdag- Revolusjonært Roteloft ^_^

9 kommentarer om “Jeg leker Lifehack, del 1

  1. Remember The Milk er en genial tjeneste. 🙂 Selv har jeg kombinert begge typer lister der. Jeg har en smartlist som viser uferdige oppgaver som har frist i dag eller er «over tiden». Denne listen er den jeg jobber fra, og den er overkommelig. Oppgaver som er «en god idé» legger jeg inn uten dato, så de ikke vises på den vanlige lista. Når jeg bestemmer meg for å gjøre dem setter jeg dato på dem (som regel dagens). 🙂

    Håvard Pedersen’s last blog post..Air and light and time and space

  2. Tar det som det kommer. Med lister eller filofaxer kan jeg ikke skylde på at jeg er sjarmerende distré når det går gæli.
    Mitt motto: Det er itt’no som haster så mye at det itte kæn vente tæl i morra.

    Tor Amundsen’s last blog post..Another Rainy Day

  3. Har ikke noen slik liste. Har funnet ut at det er bedre å fjerne seg fra alle «to-do» ting og leve livet mest med «Will-do» ting. Men det er meg, har fjernet meg fra alle trivielle gjøremål. Bankoppdrag taes for det meste med autogiro, eller internet-bank, mat handler jeg når jeg vil eller er sulten, ellers er den berømte humlaute og suser, og jeg lever i fred med meg selv. Uten å stresse…

  4. Ting som får meg gjennom dagene.

    Jeg forstod med en gang når jeg lagde en «to do» liste at det ikke var noe for meg. Med engang noe blir sagt høyt, eller kommer i skriftelig form,
    er stresset med en gang fakta. Ikke noe som bare er i hodet mitt. (stress er en følelse som tilhører en person. altså ikke nødvendigvis en sannhet, slik som jeg ser det).

    1. Legg inn slappe av pauser.
    Etter skolen, etter et møte, eller bare når jeg føler for det, eller når jeg må tvinge meg til å gjøre det;
    jeg legger meg i sengen, slår av lyset og lukker opp vinduet. Alle stresstanker om ting jeg må gjøre farer gjennom hodet mitt. Jeg tvinger meg selv til å høre på lydene utenfor vinduet mitt og overbeviser meg selv om at nå er det bare meg, dette er tiden for ingenting. Det kreves trening får å få en effekt slik at hodet ditt blir fylt med ingenting. De første prøverundene føles håpløse. Men nå er dette et viktig virkemiddel for å få ting jeg må gjøre får å få ting strukturert på en ikke stressende måte.

    2. Fargelegg dagen din.
    Fargelegg ting du må gjøre i løpet av en dag!
    Hver ting alle må gjennom har en viss følelse, det har i alle fall jeg. Jeg fargelegger ting jeg må gjøre ettersom hvordan de finner seg på fargeskalaen.
    noe jeg gruer meg sinnsykt til å gjør er ofte
    signalrød. dette er et faretegn. derfor legger jeg andre farger etter fare-rubrikkene. ofte en lyseblå en (synomnymt for å gjøre leksene jeg liker, eller å ringe en venn). på den måten balanserer jeg hverdagen min. etter en jævlig rubrikk får jeg en annen rubrikk som er avlsappende, og jeg gjør ting jeg må gjøre, pluss at pulsen blir normal i neste omgang.

    3. Søvn.
    stress fører til minimalitet med søvn, som igjen fører til mer stress. Lyseblå rubrikker, lysegule, eller grønne rubrikker skal alltid fylle de siste minuttene av dagen min. Hvis ikke er det umulig å få sove i det hele tatt.
    det som ofte også hjelper for å få sove, er å finne på historier når du ligger i senga.
    Mine historier er full av følelser, samtidig som de er gode følelser. Jeg blir utslitt av å være god-følsom, og sovner trykt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.