En av de siste samtalene mellom Gud og meg

Virrvarr: Fader vår, du som er i Himmelen og alt det der. Vi trenger å snakke sammen.

Gud: *taushet*

Virrvarr: Du Gud?

Gud: *enda mer taushet*

Virrvarr: GUD! Jeg snakker til deg!

Gud: Jeg hører deg, kjære barn. Og jeg minner deg om at systemet for å snakke med Universets Skaper er at du får prate så mye du har lyst, så lenge jeg slipper å svare.

Virrvarr: Og hvordan vet jeg at du hører etter?

Gud: Dét, kjære barn, er et spørsmål om tro.

Virrvarr: Hurra. Jeg har litt filosofiske problemer med den trosgreia. Jeg skulle gjerne hatt noen Gudsbevis eller fem. Kan du ikke bare blinke litt med nattbordslampen min om du hører meg? Kan Poltergeist, kan du, eller hva?

Gud: Ah, men hovedpoenget med Herrens Smarte System (Mitt system!) er at du ikke trenger slike slitsomme ting som bevis for min eksistens. Du må være som et lite barn om du skal se mitt rike.

Virrvarr: Dette er en ny strategi. Du satte fyr på en busk for å overbevise en fyr ved navn Moses, om du husker? Puttet håndtlangeren din på jorden og fikk ham til å lage mirakler og show for å verve tilhørere. Det er jo utrolig mye mindre jobb å si «Hei, Virrvarr. Gud her. Du har nå motatt en generisk beskjed fra oven om at jeg finnes. Vennligst gjør som jeg sier, istedenfor å gruble på om hvorvidt jeg finnes eller ei.» Snakker om effektivisering!

Gud: Herrens veier er uransakelige.

Virrvarr: Det er vel derfor du slipper unna med så mye vås.

Gud: Hva behager?

Virrvarr: Kom igjen. Blindtarmen. Den sorte flekken på øyet. Å skulle puste, spise og drikke med samme kroppsåpning. Dette er ikke akkurat intelligent design, gamlefar! Du sier du er verdens skaper, at du aldri gjør feil, ikke kan klandres for noe og at vi er for dumme til å skjønne Guds Plan. Jeg tror du bare kjører denne argumentasjonen for å slippe å etablere en diger klagedisk hvor folk kommer og lager kvalm. «Og hemoroider, Gud! Hva er vitsen med det?»

Gud: Dere er bittesmå brikker i det diigert spill. Det er ikke meningen at dere skal forstå.

Virrvarr: Du kan jo bare ta og levle opp intelligensen til menneskeheten med et par hakk, da! Svinge tryllestaven, gjøre oss smartere og la oss løse flere problemer selv. Du er jo eneveldig diktator. Hva har du i mot opplyst enevelde? Ville ikke det vært en forbedring?

Gud: Barn, barn. Hvordan kan du vite om forslaget ditt ikke er for dumt i den kosmiske sammenheng til å kunne tre i kraft? Jeg vet alt. Du vet svært lite.

Virrvarr: Vel, jeg kan Berit Ås sine hersketeknikker. Du kjører en nydelig oppvisning her.

Gud: Husk at du skal frykte Herren, barn.

Virrvarr: Åh, ikke i Den Norske Statskirken. Så lenge jeg tror på deg, tilgir du alt det gale jeg gjør, og jeg går rett til Himmels når jeg tar kvelden. Gå og skrem noen konservative katolikker istedet.

Gud: Til stille og les Jobs Bok.

Virrvarr: Den sjarmerende historien der du er kjip mot en uskyldig mann for å vinne et veddemål med Satan og skjeller ut mannen når han blir muggen på deg?

Gud: Akkurat. Den ja.

Virrvarr: Du er så inkonsekvent!

Gud: Hmmm?

Virrvarr: Løsningen på Det Ondes Problem er at mennesket har fri vilje. Vi starter kriger, begår seksuelle overgrep, føkker opp klimaet og fant på Inkvisisjonen helt av oss selv. Right?

Gud: Right.

Virrvarr: Da kan ikke du henvise til en historie om hvordan du detaljstyrte noens lidelser for å argumentere for hvorfor jeg burde være redd for deg! Du sier indirekte at du påfører de slemme folka lidelser ved å gjøre det. Eller- enda verre: At du påfører tilfeldige folk lidelser for at de skal frykte deg!

Gud: Herrens veier er uransakelige.

Virrvarr: Du gjentar deg selv. Vel, strengt tatt gjentar jeg meg selv.

Gud: Gjør du?

Virrvarr: Ja, siden du er så vanskelig å få i tale, måtte jeg lage stemmen din for deg. Litt som buktaling.

Gud: Vel, du kan ikke forvente svar fra en usynelig kraft, kjære barn.

Virrvarr: Nei. Usynlige og ikke-eksisterende krefter har mye til felles, sånn sett.

Gud:

Virrvarr: Gud? Er du der? GUUUD?

Gud:

Virrvarr: 1-0 til meg.

16 kommentarer om “En av de siste samtalene mellom Gud og meg

  1. Hehe. Flott samtale. Som en eller annen smarting allerede har sagt: Hitler drepte millioner mennesker fordi de var jøder. De fikk en grusom, men midlertidig skjebne. Gud sender ifølge mange grener i kristendommen alle mennesker som ikke er kristne (jøder, buddister, indianere som aldri engang har hørt om bibelen, ateister, agnostikere, osv, osv) til evig lidelse i helvette. Hvem er psykopatisk?

    Tor’s last blog post..Mer handel

  2. Hm. I det minste er du flink nok til å tenke på svarene. Jeg gir liksom opp etter første spørsmål om å få et ørlite bevis jeg. Så jeg har for lengst egentlig sluttet å diskutere med barnehagebarna om disse greiene her. Altså tro-delen av nettopp det å tro.

    PoPSiCLe’s last blog post..Arrogant, jeg? Ja, så klart!

  3. Hmm, fikk meg til å tenke på da jeg som 8-åring var lenge på sykehuset og holdt på å gå på veggen. En dag sa jeg noe slikt som «jeg skal tro på deg, gud, dersom du får meg ut herfra». Og siden den dagen har jeg nok ikke trodd på gud, nei. Ble på sykehuset 2 måneder til, bare fordi en sprø øyelege hadde meg som «prøvekanin» og opererte bare for den minste lille ting 🙂 (hvor var gud, da jeg følte jeg trengte han?)

    Eugenie’s last blog post..Neida, jeg har ikke lagt ned 🙂

  4. Prater aldri med Gud jeg, så hos meg slipper han billig unna. 🙂

    Forøvrig synes jeg Rigmors kallenavn på Vår Herre var riktig så latterfremkallende. Svært sjelden har jeg sett på Vår Herre som «Duden selv», så den takker jeg for.

    Bussemann’s last blog post..Jada, jeg vet det…

  5. En gud som ikke setter pris på sjølstendig tenking og rasjonalitet har jeg problemer med å se hvorfor folk er så opptatt av å tro på.

    Men noen skjønner jo ikke helt hvorfor en skulle gidde å tro på en gud som ikke er sånn. Uansett, han virker som en prøvende fyr. Jeg kan skjønne at du slo opp med ham. Det virker som om forholdet deres hadde blitt ganske dysfunksjonelt av maktubalansen mot slutten der.

    Maren’s last blog post..Jeg vil også ha en dialekt!

  6. Jobs bok, ja. Holdt på å få fnatt da presten holdt preken basert på den i min farmors begravelse. Hvis det er en bok i Bibelen som klart og tydelig viser Gud som en sadistisk jævel, er det den.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.