Target Women: Fordi reklame er psyko

Mange av dere kjenner kanskje Sarah Haskins allerede. Hun har et web-tv-program som heter Target Women der hun ser på ulike produkter som markedsføres mot damer og hvordan de markedsføres. Det er morsomt, gjenkjennelig og tidvis svært provoserende. Feministisk metareklame på sitt beste.

Her er et par klassiske episoder:

Hudpleie:

http://current.com/e/89830244/en_US

Vasking:

http://current.com/e/89317322/en_US

Yoghurt:

http://current.com/e/88941392/en_US

Lage mat til familien:

http://current.com/e/89113716/en_US

Sjokolade:

http://current.com/e/89789741/en_US

, , ,

24 svar til “Target Women: Fordi reklame er psyko”

  1. […] 12:45 Arkivert under: kos, skravlerier | Tags: klipp, kvinner, reklame, youtube Haha, jeg fant dette innlegget hos Virrvarr, og jeg synes det er så fantastisk at jeg vil at flere skal se det. Sarah […]

  2. Dette var morro! Kul dame! Takk for at du introduserer oss til slike, som Elisabeth påpekte 🙂

  3. Å, jeg merker at jeg rett og slett blir gladere av å se på Sarah Haskins.
    Som i, åj, alt de sier på reklamene er jo faktisk intenst og åpenlyst teit, det er ikke meg (eller jenter generelt) det er noe i veien med liksom.

  4. Dette var jommen gøyale videoer. Lurt å møte denne massive fordummende, stereotype og begrensede kvinneframstillinger med humor… eller så blir det ikke til å holde ut.

  5. «I have a master, but then I got married» Haha! Herlig.

    Vi blir nok alle påvirket at reklame, mye mer enn vi er klar over. Jeg har spesielt lagt merke til å få PLTUSELIG lyst på en sjokolade jeg ALDRI har smakt før, og lurer på hvorfor, før jeg merker at det er en som nettopp flimret foran meg på tv-skjermen.

  6. Morten: «Kjøper me Dagbladets siste sexskandale av di det er det me vil lesa, eller av di Dagbladet fortel oss at det er det alle andre kjem til å lesa dette og difor må me òg ha lese det for å ha “mer å snakke om”?»

    Det første.

    Altså – det er lett å sitte her og heve seg over budskapene i disse reklamefilmene, og si at seerne burde vite bedre. Men det er få som legger så mye ressurser ned i å forstå _deg_ som potensiell forbruker som reklame- og markedsføringsbransjen. I den grad du tilhører en interessant målgrupppe, så vet de hvordan du tenker, hvilke idealer du har, og hva du er redd for, og tilrettelegger deretter.

    For seere som har gjennomskuet «kjøp dette ellers blir ingen glad i deg», har man derfor «kjøp dette og bidra til å redde miljøet og utjevne sosiale forskjeller», osv.

  7. Psykolade: Det er eit spørsmål om kva som kom fyrst av tilbodet og etterspurnaden. Veit me eigentleg kva alternativ me har?

    Kjøper me Dagbladets siste sexskandale av di det er det me vil lesa, eller av di Dagbladet fortel oss at det er det alle andre kjem til å lesa dette og difor må me òg ha lese det for å ha «mer å snakke om»?

    Klart at om folk slutta å vera redde for ikkje å ha noko å snakka om, og alle saman kjøpte Klassekampen i staden, så hadde det hatt ein påverknad.

    Men me likar at folk fortel oss kva me skal tenkja/meina/gjera, og difor kan me òg stilla krav til dei som fortel oss det, om at dei skal gjera det på ein meir intelligent måte.

  8. Haha, fantastisk kule videoer. Godt at noen på en intelligent og veltalende måte tar opp måten de som styrer (spesielt det amerikanske) forbrukersamfunnet stigmatiserer forskjellige grupper og aktivt går inn for å holde dem innen gitte rammer. Er absolutt ikke bare kvinner dette gjelder (sett reklame for noen av programmene på Discovery channel de siste årene? Blir direkte flau over å være mann).

  9. ROFL, som det heter på godt gammeldags MMORPG.

    Men, vi har jo også et ansvar for å stålsette oss selv mot denne typen tull. Hvis ingen hadde falt for triksene hadde ikke selskapene giddet å bruke så mye penger på det? Ditto med Se&Hør, det er jo noen som kjøper det, tydeligvis.. Og dessverre får vi i større grad en det er gøy å tenke på, media som fortjent.

  10. Åh, hold på meg! Dette var kjempemessig! Og så blir jeg minnet om alt jeg hater med reklame, hvor teit det er, fordummende, infantiliserende, flaut, provoserende… Forøvrig: takk for introduksjonen til Sarah Haskins – kul dame.

  11. Morsomt!

    Har nettopp lest en roman som tar opp markedsføring rettet mot barn: PopCo av Scarlett Thomas. Anbefales.

  12. Er glad du er med og sprer det glade budskapet!

    Sarah haskins ruler, og du kan følge henne på twitter.

  13. Fantastisk. Det er dette jeg også hater med så mye reklame – det spiller på frykt og usikkerhet. Det er en slags ond form for psykologi: Finn ut hvor målgruppen din har sitt svakeste punkt, og gi det et hardt spark. (Men det gjelder jo ofte også mer enn reklame, f.eks. underholdning og politikk).

Legg igjen en kommentar til Ane Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..