Det er ikke noe marked i deg

41 thoughts on “Det er ikke noe marked i deg”

  1. Gå til andre forlag, med mindre skriveskulen sine kontrakter stoppar deg frå det. Det er alltids andre.

    Skriv den på nynorsk, og søk deg opp mot Samlaget 😛

    Det finst forlag som trur på dei litt mindre prosjekta også, sjølv om du beviseleg har eit salgspotensiale!

    Go for it!

  2. Eg kjem ikkje til å kjøpe den der Engleboka. Eg kjem til å kjøpe feminismeboka di, og så kjem eg til å kjøpe sosiale medierboka di. Men aller, aller mest har eg lyst å kjøpe diktsamlinga di og essaysamlinga di og romanen din.

    1. Jeg har også mest lyst på diktsamlingen min. Og romanen. Og mer om kjønn. Det som kjennes kjipest er å ha sittet å jobbet mange timer med et prosjekt som ikke var hjertebarnet, men som var veldig, veldig oppmuntret.

      Jeg liker å skrive om Internet, men det er ikke Internet somklør mest. Men det virket logisk at folk ville ha nettbok siden alle vil ha nettforedrag og nettkonsulenthjelp og you name it. Meep.

  3. Jeg tror noen kommer til å få en del kjeft når det viser seg hva han/hun har gjort.

    Ikke for det, det hadde vært en skikkelig ufin framgangsmåte sjøl om det hadde vært sant.

    Jeg sa det på twitter og jeg sier det her, regn meg som forhåndsbestiller. Gjerne ti stykker, jeg trenger en bunke innledergaver og sånt.

  4. Jeg gleder meg til du skriver bok om feminisme, jeg. Vet du at jeg tenkte det for et par dager siden, «Jeg lurer på når virrvarr skal skrive bok om feminisme», i forbindelse med at jeg kjøpte Feministhåndboka på Studia.

    Teite Aschehoug!

  5. Så det har ikke noe å si at du har mange tusen faste lesere på bloggen din, der du blant annet skriver om sosiale medier? Tror de ikke at vi internettnerder faktisk leser bøker også?

    Jeg kjenner at jeg blir irritert over steinaldernivået til Aschehoug.,. Men gå for et av de andre forlagene, og skriv feministboken! Og romanen, og alt annet du vil.. Hvis du fikk fire tilbud i dag, så får du garantert gitt ut de andre også, når denne boken blir en stor suksess 🙂 Heldigflinkis.

    Jeg heier på deg, men det vet du vel 🙂

  6. Ikke noe marked? Hrmpf – I’ll be the judge of that!
    (ja, ikke bare jeg, da – men jeg, og mange med meg, som det heter).
    Søte, vakre, kloke, skriveføre virrvarr: Noen folk er teite. Du er ikke blant dem. 🙂

  7. Aschoug har lagt det store egget. Dette forlaget forstår seg i hvert fall ikke på sosiale medier siden det ikke forstår hvor kontraproduktivt det er å legge seg ut med Virrvarr!
    Forhåndsbestiller boka.

  8. Bok om feminisme synes jeg hadde vært veldig interessant! Spesielt den feminismen du blogger om. Jeg tror det trengs.

  9. Menherregudamann!!! Ikke salgbart???!? Nei, det sa jo de som refuserte Harry P også. Og for to år siden snakket jeg med markedsdirektør i et av de to store gamle varehusene i hovedstaden om internettannonsering, nettkataloger osv. ‘Nei, jeg har ikke så tro på Internet’, svarte mennesket! Ha! Ikke hør på dem, bare skriv, skriv og send i vei. Du er SÅ talentfull, morsom og ja nettopp Salgbar 🙂 Dette lukter suksess lang vei, spør du meg!

  10. Jeg synes nesten du skulle lagt ut Sos. Media boka di ut som pdf med en passende CC-lisens; samme som bloggen kanskje?

    Altså, jeg kan tenke meg at du kan få inn de pengene du evt. taper på at Aschehoug ikke vil gi ut boka ved å holde foredrag om evnet.

  11. Oppdatering: Det kan hjelpe å syte over ting på nett. Det kan f.eks hende at helt andre folk litt høyere opp i forlaget plutselig ringer deg nesten morgen og bare må ha et møte med deg. Osv. Så nå skal jeg fortelle på møtet at dere finnes, folkens (c;

    1. go-go!
      Jeg gleder meg til å lese bok, også gleder jeg meg veldig over at du ser ut til å takle denne suppa godt!

      Makan til pølsevev, ikke interesse? også _etter_ at de hadde dytta deg i gang… utrolig uproft.

  12. Døh!

    Askehaug…Aske haug… sier ikke det seg selv at det er noe som ikke lever helt der det skjer?

    Bra at det finnes grønne blader i Askehaugen og at de i tillegg har telefon.

    Det går så bra så – første opplag er vel snart utsolgt på forhåndsbestillinger?

  13. Hei Virrvarr.

    Sosiale media bok på nynorsk hadde vore flott! Kjøper den gjerne både privat og på jobben. Håpar folka litt lenger oppe i Aschehoug lever opp til forventningane – og er modige nok til å gje ut ei bok på nynorsk.

  14. Jammen, jammen..
    Sosiale medier er jo viktig å vite om!
    Klart folk kommer til å kjøpe den.. Det er mange nerder her i landet, og det er mange forretningsfolk og bedrifter som kan ha mye nytte av å lære om sosiale medier.
    Og det finnes mange «vanlige» folk der ute som helt sikkert er interessert.

    Jeg fatter ikke at det går an å være så uprofesjonelle.
    Aschehoug markeres herved i min bok som «Uprofesjonelle, uaktuelle, og teite. Unngå til en hver pris.»
    Nei. Prøv å pitche idèen til et konkurrerende forlag?

      1. Nettopp. Flutter (som ikke har noe med kommentarer å gjøre, men som ellers er nyttig) ødellegger html i kommentarer.

  15. Dette er faktisk en helt vanlig fremgangsmåte i mediene.

    Profesjonelle forfattere er vant med at forlag snur på en femøring. De gjør opprør mot det av og til, men stort sett godtar de det.

    Det er litt verre når man er ung, uerfaren, og ikke har lært seg at det ikke finnes noe område hvor kynisme ikke blir anvendt.

    Gi ut boka som ebok, vel. Legg den ut på sosiale medier. Link til ei side hvor folk kan betale hva de synes den er verd. Cash inn.

    Dæven. Jeg fikk plutselig en dritgod forretningsidé.

  16. Jeg syns dette var skikkelig morsomt! Sånn fnisete «nei, hold opp’a, sa de virkelig det?»

    Og så tenkte jeg på FayWeldon som var mer bekymra for at forlagene tenkte for mye kjendiser og salgbarhet enn for at noen nett-nerder syns at utlovlig piratkopiering er en kjekk ting. Det sa hun forresten i debatt på Litteraturhuset, med William Nygaard ved sin side.

  17. Lignende historie: Forlagene som var interesserte i å gi ut boka mi (lenke over) hadde stor tro på at den skulle selge, men de var derimot ikke interessert i å bruke Internett til å promotere den. Til tross for at jeg allerede drev Frilansinfo.no, som har 300 unike besøk hver dag. Denne merkelige innstillingen til markedsføring på internett, sammen med 13% royalty, var mer enn nok til å overbevise meg til å gi den ut selv. Dermed har jeg snart fått solgt bortimot 1000 bøker uten noe nevneverdig reklame, et trykkebudsjett på litt over 20 000 kroner, og en skyhøy royalty til meg selv 🙂 Forlagene måtte solgt mer enn 6000 bøker for at jeg skulle fått samme vederlaget. Ikke nøl, gjør det sjøl!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s