Det er ikke noe marked i deg

Litt forhistorie:

Aschehoug kontaktet meg i våres og lurte på om jeg ville søke på Sakprosaskolen deres. Jeg sa «Haha, det kan dere tro. Jeg har operert ut tre visdomstenner, spiser morfin og paralgin og har ingen hjerne.» Svaret jeg fikk var: «Vi bare utsetter søknadsfristen din! Kom! Kom!»

Jeg søkte på et bokprosjekt, bokprosjekt A. Forlaget sa: «Du skriver veldig bra, men vi tror ikke A kommer til å selge så mye. Men du vet jo masse om B! Du kan jo skrive om B?» Også tenkte jeg «Jo, det kan jeg godt». Forlaget sa «Bra, B er fint, men du må komme igang kjapt, helst før skolen begynner!»

Så jeg setter igang og bruker sommerferien til å skrive B. «B bør helst være ferdig til våren» syntes forlaget. Sakprosaskolen følger meg opp hele veien, og jeg skriver som en gal. Du vet, Internet. Sånn som jeg pleier.

«Søk stipender» sier de på forlaget. «Søk Fritt Ord. Si at du er hos oss. Søk i vei!» Så jeg søker penger til prosjekt B. Og sender inn til forlaget for at vi skal lage intensjonsavtale.

Jeg hører ingenting. Ingenting litt til. Ingenting enda litt til. Jeg spør. Sakprosaskolen spør. Plutselig er jeg på en helt annen avdeling med en helt annen redaktør jeg aldri har hørt om eller møtt som plutselig idag sier til meg at de ikke vil satse på prosjekt B likevel fordi det ikke kommer til å selge. Teksten er fabelaktig og alt det der, altså.

Også sitter jeg og bare «Ikke selge? Jeg har solgt ut førsteopplaget av Jenter som kommer! Vi solgte femhundre bøker på forhåndsbestilling! Faglitterære debutanter regnes med å selge 0 bøker. Jeg har fått inn forhåndsbestillinger på bok B allerede! Jeg har holdt førti foredrag med utgangspunkt i den jævla boka! Hvor mye er å selge godt?»

Det beste er at redaktøren som har avvist meg aldri har møtt meg, aldri har diskutert prosjektet med meg og neppe har googlet meg en gang. Det føles som om jeg har søkt på en jobb jeg er blitt oppfordret til å søke på, og får beskjed om at jeg har skrevet verdens beste søknad, har en ideell CV, men ikke får komme på intervju fordi de regner med at jeg ikke kan snakke med folk.

Uten at vi har snakket sammen før, altså. De bare gjetter på det ut fra at jeg har jobbet så mye med datamaskin, alle vet at nerder er asosiale osv osv. Også sitter jeg er og vet at jeg er Norgesmester i å gå på fest alene og bli kjent med alle, og at avvisningen skjer på grunn av noe helt annet enn innsendt tekst.

Jeg har twitret og facebooket og ringt og sutret og har fått henvendelser fra fire nye forlag siden i dag morges. Egentlig burde jeg være kjempefornøyd, siden jeg tross alt har fikset og først og fremst vært sint, ikke trist. Jeg er jo ganske sjelden sint på mine egne vegne.

Og likevel, nå som adrenalinet er på vei ut av kroppen, så er jeg så gåen at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Hva prosjekt A var? En bok om feminisme. Hva prosjekt B er? En bok om sosiale media. Men det er ikke noe markedsgrunnlag i sånne nettgreier, har Aschehoug bestemt seg for i andre omgang. Det er best å satse på sikre kort i nedgangstidene. For som du vet, kjære leser: Det er ikke noe marked i deg.

41 kommentarer om “Det er ikke noe marked i deg

  1. Gå til andre forlag, med mindre skriveskulen sine kontrakter stoppar deg frå det. Det er alltids andre.

    Skriv den på nynorsk, og søk deg opp mot Samlaget 😛

    Det finst forlag som trur på dei litt mindre prosjekta også, sjølv om du beviseleg har eit salgspotensiale!

    Go for it!

  2. Eg kjem ikkje til å kjøpe den der Engleboka. Eg kjem til å kjøpe feminismeboka di, og så kjem eg til å kjøpe sosiale medierboka di. Men aller, aller mest har eg lyst å kjøpe diktsamlinga di og essaysamlinga di og romanen din.

    1. Jeg har også mest lyst på diktsamlingen min. Og romanen. Og mer om kjønn. Det som kjennes kjipest er å ha sittet å jobbet mange timer med et prosjekt som ikke var hjertebarnet, men som var veldig, veldig oppmuntret.

      Jeg liker å skrive om Internet, men det er ikke Internet somklør mest. Men det virket logisk at folk ville ha nettbok siden alle vil ha nettforedrag og nettkonsulenthjelp og you name it. Meep.

  3. Jeg tror noen kommer til å få en del kjeft når det viser seg hva han/hun har gjort.

    Ikke for det, det hadde vært en skikkelig ufin framgangsmåte sjøl om det hadde vært sant.

    Jeg sa det på twitter og jeg sier det her, regn meg som forhåndsbestiller. Gjerne ti stykker, jeg trenger en bunke innledergaver og sånt.

  4. Jeg gleder meg til du skriver bok om feminisme, jeg. Vet du at jeg tenkte det for et par dager siden, «Jeg lurer på når virrvarr skal skrive bok om feminisme», i forbindelse med at jeg kjøpte Feministhåndboka på Studia.

    Teite Aschehoug!

  5. Så det har ikke noe å si at du har mange tusen faste lesere på bloggen din, der du blant annet skriver om sosiale medier? Tror de ikke at vi internettnerder faktisk leser bøker også?

    Jeg kjenner at jeg blir irritert over steinaldernivået til Aschehoug.,. Men gå for et av de andre forlagene, og skriv feministboken! Og romanen, og alt annet du vil.. Hvis du fikk fire tilbud i dag, så får du garantert gitt ut de andre også, når denne boken blir en stor suksess 🙂 Heldigflinkis.

    Jeg heier på deg, men det vet du vel 🙂

  6. Ikke noe marked? Hrmpf – I’ll be the judge of that!
    (ja, ikke bare jeg, da – men jeg, og mange med meg, som det heter).
    Søte, vakre, kloke, skriveføre virrvarr: Noen folk er teite. Du er ikke blant dem. 🙂

  7. Aschoug har lagt det store egget. Dette forlaget forstår seg i hvert fall ikke på sosiale medier siden det ikke forstår hvor kontraproduktivt det er å legge seg ut med Virrvarr!
    Forhåndsbestiller boka.

  8. Bok om feminisme synes jeg hadde vært veldig interessant! Spesielt den feminismen du blogger om. Jeg tror det trengs.

  9. Menherregudamann!!! Ikke salgbart???!? Nei, det sa jo de som refuserte Harry P også. Og for to år siden snakket jeg med markedsdirektør i et av de to store gamle varehusene i hovedstaden om internettannonsering, nettkataloger osv. ‘Nei, jeg har ikke så tro på Internet’, svarte mennesket! Ha! Ikke hør på dem, bare skriv, skriv og send i vei. Du er SÅ talentfull, morsom og ja nettopp Salgbar 🙂 Dette lukter suksess lang vei, spør du meg!

  10. Jeg synes nesten du skulle lagt ut Sos. Media boka di ut som pdf med en passende CC-lisens; samme som bloggen kanskje?

    Altså, jeg kan tenke meg at du kan få inn de pengene du evt. taper på at Aschehoug ikke vil gi ut boka ved å holde foredrag om evnet.

  11. Oppdatering: Det kan hjelpe å syte over ting på nett. Det kan f.eks hende at helt andre folk litt høyere opp i forlaget plutselig ringer deg nesten morgen og bare må ha et møte med deg. Osv. Så nå skal jeg fortelle på møtet at dere finnes, folkens (c;

    1. go-go!
      Jeg gleder meg til å lese bok, også gleder jeg meg veldig over at du ser ut til å takle denne suppa godt!

      Makan til pølsevev, ikke interesse? også _etter_ at de hadde dytta deg i gang… utrolig uproft.

  12. Døh!

    Askehaug…Aske haug… sier ikke det seg selv at det er noe som ikke lever helt der det skjer?

    Bra at det finnes grønne blader i Askehaugen og at de i tillegg har telefon.

    Det går så bra så – første opplag er vel snart utsolgt på forhåndsbestillinger?

  13. Hei Virrvarr.

    Sosiale media bok på nynorsk hadde vore flott! Kjøper den gjerne både privat og på jobben. Håpar folka litt lenger oppe i Aschehoug lever opp til forventningane – og er modige nok til å gje ut ei bok på nynorsk.

  14. Jammen, jammen..
    Sosiale medier er jo viktig å vite om!
    Klart folk kommer til å kjøpe den.. Det er mange nerder her i landet, og det er mange forretningsfolk og bedrifter som kan ha mye nytte av å lære om sosiale medier.
    Og det finnes mange «vanlige» folk der ute som helt sikkert er interessert.

    Jeg fatter ikke at det går an å være så uprofesjonelle.
    Aschehoug markeres herved i min bok som «Uprofesjonelle, uaktuelle, og teite. Unngå til en hver pris.»
    Nei. Prøv å pitche idèen til et konkurrerende forlag?

      1. Nettopp. Flutter (som ikke har noe med kommentarer å gjøre, men som ellers er nyttig) ødellegger html i kommentarer.

  15. Dette er faktisk en helt vanlig fremgangsmåte i mediene.

    Profesjonelle forfattere er vant med at forlag snur på en femøring. De gjør opprør mot det av og til, men stort sett godtar de det.

    Det er litt verre når man er ung, uerfaren, og ikke har lært seg at det ikke finnes noe område hvor kynisme ikke blir anvendt.

    Gi ut boka som ebok, vel. Legg den ut på sosiale medier. Link til ei side hvor folk kan betale hva de synes den er verd. Cash inn.

    Dæven. Jeg fikk plutselig en dritgod forretningsidé.

  16. Jeg syns dette var skikkelig morsomt! Sånn fnisete «nei, hold opp’a, sa de virkelig det?»

    Og så tenkte jeg på FayWeldon som var mer bekymra for at forlagene tenkte for mye kjendiser og salgbarhet enn for at noen nett-nerder syns at utlovlig piratkopiering er en kjekk ting. Det sa hun forresten i debatt på Litteraturhuset, med William Nygaard ved sin side.

  17. Lignende historie: Forlagene som var interesserte i å gi ut boka mi (lenke over) hadde stor tro på at den skulle selge, men de var derimot ikke interessert i å bruke Internett til å promotere den. Til tross for at jeg allerede drev Frilansinfo.no, som har 300 unike besøk hver dag. Denne merkelige innstillingen til markedsføring på internett, sammen med 13% royalty, var mer enn nok til å overbevise meg til å gi den ut selv. Dermed har jeg snart fått solgt bortimot 1000 bøker uten noe nevneverdig reklame, et trykkebudsjett på litt over 20 000 kroner, og en skyhøy royalty til meg selv 🙂 Forlagene måtte solgt mer enn 6000 bøker for at jeg skulle fått samme vederlaget. Ikke nøl, gjør det sjøl!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.