Til deg som tror det er gratis

69 thoughts on “Til deg som tror det er gratis”

  1. Ahh. Veldig bra post. Den burde nesten publiseres på Finans til folket. Denne er en perle: Ved å si at de som driver med innhold ikke skal få betalt, mens de som driver med det tenkniske skal få betalt, sier du i praksis at innhold ikke har noen verdi.

    Ja. Det er faktisk nettopp det vi sier. Men ofte tror jeg bloggere kan bli så sjarmert av å bli spurt at de ikke skjønner at det faktisk er slik det er.

    1. Det er bare å publisere på finans til folket! Jeg smugleser der mye om dagen, og den er veldig god folkeopplysning.

      Og ja: Jeg tror bloggere flest har et mindreverdighetskompleks, så når noen først har lagt merke til dem og husker på at de kan noe, så er de med på hva som helst.

      I tillegg vet jeg at flere av de gratisarbeidene bloggerne håper å kunne leve av bloggen etterhvert, og tror at måten å få det til på er å jobbe gratis i begynnelsen. Desverre er gratisarbeid veien til utelukkende mer gratisarbeid, i tillegg til at arbeidsgiverne lærer seg at bloggere er gratis.

      1. Jeg gjør gjerne det – dette er nemlig et forbilledlig eksempel på god økonomisk tenkning.

        Om du kan registrere en bruker der, så skal jeg gjøre resten 🙂

  2. Takk for en fornøyelig lesning, Jeg lo høyt og lenge. Jeg tror nesten ikke på denne historien, men så vet jeg jo hvordan folk er, så jeg tror likevel på hvert ord. Det fine er at representanten fikk litt voksenopplæring av deg. Helt gratis 😉
    Ha en fin dag.

  3. Ikke vet jeg hvilken organisasjon dette var, og det er vel ikke det viktigste, men kjøper man tjenester kjøper man dem. Det er forskjell på å melde seg frivillig til noe, og på å bli bedt om å gjøre noe gratis. Dessverre finnes det så mange Snille Organisasjoner at det er et eget marked.

  4. Uten at jeg vet hvilken organisasjon som ringte, må det vel også påpekes at det er forskjell på de forskjellige Snille Organisasjonene også. Enkelte har, som du skriver, markedsavdelinger og titalls ansatte og reklameplakater på bussen. Da har de råd til å betale deg også. Andre Snille Organisasjoner har to deltidsansatte og bare såvidt nettsider. Da mener jeg saken bør bli en annen.

    Uten at jeg dermed mener du bør jobbe gratis bare for å være snill. Alle trenger jo salt i maten.

    1. Jeg pleier å si at jeg stiller opp gratis for folk med to ansatte og en sak jeg støtter (ta Sabona, Natur og Ungdom osv), men kommer til å ta meg betalt for en NGO’s med kontorer i Karl Johan og budskjett til å kjøpe seg Clear Channel-plass, som f.eks Røde Kors.

      Det betyr ikke at jeg ville takket nei til å stille opp og snakke gratis på et Røde Kors-arrangement eller ikke ville støtte Røde Kors med spalteplass og penger. Det betyr bare at jeg behandler dem som en bedrift med en god sak, og ikke som en gjeng aktivister.

      1. Det er godt å høyra. Sidan eg har jobba i Snill Organisasjon med 1,5 årsverk, veit eg at mange slike rett og slett ikkje har råd til anna enn reiseutgifter for innleiarar.

      2. Morten:

        Jeg kjenner jo organisasjonslivet godt selv. Ungdom mot EU har ikke råd til noe, Attac har ikke råd til noe, mens Unicef, Care, Plan Norge, Redd Barna, Amnesty og Røde Kors har et stort budsjett.

      3. Som ein som har betydeleg erfaring med gratisarbeid for frivillige organisasjonar, også innhaldsmessig på nett, så må eg få tilføye at det går an å drive gratis innhaldsarbeid utan å føle at det er verdilaust, sjølv om dei som står for tekniske løysingar får betalt.

        Men: Det er ikkje frivillig arbeid dersom du blir forespurt om å levere ei teneste. Det frivillige arbeidet kjem frå folk som frivillig tilbyr seg å levere frivillige tenester. Så Snill Organisasjon dreit seg ut likevel.

  5. Fornøyelig, på mer enn én måte. Jeg har fått en del sånne henvendelser opp gjennom tidene, til og med folk som har blitt litt sinte fordi jeg sier klart nei til at de kan få forsyne seg gratis av alt innhold jeg har lagt ut på eget nettsted.

    Poenget med bloggingen er at den for en del av oss er reklame. Det pleier å være enkelt å forklare. Når organisasjoner eller næringsliv dytter et lass med reklamebrosjyrer på hver enkelt av oss så betyr det ikke at vi bare kan komme å forsyne oss gratis.

    På den annen side: jeg har jobbet gratis eller nesten gratis for, og gitt bort diverse «innhold» til organisasjoner jeg brenner for. Forskjellen er at det som regel er jeg som tar initiativet. Det er mye hyggeligere å gi noe uoppfordret enn å gi etter for mas og tigging.

    For noen er den digitale dugnaden og delekulturen helt naturlig. Særlig når det gjelder å dele slikt en ikke lever av selv. Det som er dugnad og deling for noen kan kanskje oppfattes som en smule usolidarisk for andre.

    Og, blar jeg meg bakover i roteloftets skriverier finner jeg også minst én oppfordring om å forsyne seg gratis av andres innhold basert på din personlige vurdering av at opphavsmannen har tjent nok på verket. Dermed har jeg ikke så stor medfølelse med at noen ringer å ber om gratis virrvarr-tid (og jeg vet uansett at du har vett til å si nei).

    1. Men de kunne tatt innhold fra bloggen min og brukt det, siden det er lisensiert slik så lenge det er til noe ikke-kommersielt. Det ville vært greit for meg så lenge de lenket. Å be meg komme og lære dem opp er en helt annen type jobb, og krever at jeg er hos dem fysisk og bruker av min tid på ting jeg ikke har laget. Å kontakte meg fordi de vet jeg gjør den type jobber og forvente å få det gratis er bare teit. Å kontakte meg og spørre om jeg kunne tenke meg å donere noe arbeid til en spesifikk sak ville vært noe helt annet.

  6. Veldig bra! Fordi jeg skriver litt om bøker, og har skrevet bøker selv (men jeg har ingen bokblogg), har jeg fått tilbud om bøker fra forlag som dermed tror at de kommer til å få gratisreklame for dem i bloggen min. Det kommer de aldri til å få. De må gjerne sende meg bøker, men hva jeg skriver om dem – og om jeg i det hele tatt skriver om dem – blir min sak.

    Å tro at man er gratisarbeider bare fordi man blogger, er egentlig tristest for den som tror det.

  7. Haha, herlig. Hvor mye tar du betalt for å være telefonsvarer? Gjør du det for en t-skjorte, eller litt snill omtale på bloggen min? For jeg er nemlig en Altfor Snill Jente.

    Uansett, takk for gode tips til svar og sånt.

  8. Det er ikke bare bloggere som sliter med slike ting. Selvstendige webkonsulenter og andre frilansere sliter gjerne med lignende problemer.

    «Hæ? Skal du ha SÅ MYE for en enkel webside? Det er jo bare å åpne programme, velge en ferdig mal og putte inn teksten!»

    «Hmm… nei, det er ikke det skjønner du. Men om det er det du tror, så må du gjerne lage siden din selv. Det er helt i orden for meg.»

    «Jamen, vi skal jo bare ha en enkel liten webside. Ikke noe avansert. Bare en litt kul logo, litt snacksy grafikk, gjerne en kul videopresentasjon, kanskje i Flash? og kontaktskjema, og kanskje en liten butikk – det er jo gjort på noen timer?»

    «Nei, det er ikke det, skjønner du. Bare logo-prosessen kommer nok til å ta noen dager, om dere ikke allerede har noe ferdig-vektorisert materiale jeg kan ta utgangspunkt i, og det å sette opp en butikkløsning er en ganske omfattende prosess, i alle fall om dere vil ha muligheten til kortbetaling…»

    «Jamen, dette blir for dyrt og vanskelig. Jeg kjenner en som kjenner en som gjør slikt som dette for noen hundrelapper, og…»

    «Greit. Da ringer du ham. Du har nummeret mitt om du ombestemmer deg.»

    *klikk*

    Slike samtaler er ganske vanlige, dessverre…

  9. Haha. Dette er vel ikke en 100% virkelig telefonsamtale?
    Uansett, når folk syns jeg er for dyr så spør jeg hvor mye de betaler for rørleggern sin eller timespris på et bilverksted, da får de litt perspektiv på ting.

    1. Tja… folk har ikke helt samme forståelsen for slikt, er min erfaring. Bilmekanikere og rørlegger er liksom kjent for å være dyre (rørleggere er vel jevnt over de dyreste håndtverkerne du kan ha i hus).

      Vi som «ikke gjør noe» (fysisk, altså) blir gjerne sett på som noen som ikke faktisk jobber. IT-support, web-design, blogging, etc.

  10. Veldig bra! Har også opplevd lignende. Føler ikke akkurat at jeg gir uttrykk for at dette er en slags hobby jeg har på si, iom at firmaet er et AS, men allikevel skjer det…

    Folk kaster penger ut av vinduet på ny bil hvert tredje år, men når det kommer til promotering av sin egen business på nett, enten i form av markedsføring på sosiale medier, bannerannonsering eller webdesign, så er det ofte liten vilje til å legge igjen en fornuftig sum.

  11. Flott at du tar opp dette Virrvarr.

    Det er heller ikke bare bloggere som bør ta seg skikkelig betalt for det de gjør, både for sin egen del, og for resten av de som forsøker å leve på det de driver med (feks alle de som lager fine ting med hendene sine).

  12. Dette innlegget bruker akkurat de samme argumentene for at vi tar betalt for vår nettside, mens andre dytter ut stoff gratis, stoff som er tidkrevende å grave opp, skrive og markedsføre.

  13. Du tar opp en interessant og viktig sak, men samtidig er det kanskje slik at både bloggere og «eksperter» på sosiale medier i stor grad kan skylde seg på selv. Kulturen er at det skal være gratis. Det er nettopp noe av poenget med å bruke sosiale medier er omkvedet blant «ekspertene».

    1. Tja… dette er det jeg vil kalle en vanlig misoppfatning. _Mediet_ er gratis. _Tidsbruken_ er ikke det. Eksperter jobber ikke gratis. Ikke bloggere heller (vel, ok, det er jo en sannhet med modifikasjoner).

      Det mange bedriftspersoner ikke helt har skjønt er _hva_ det er som koster penger, og hva som gjøres basert på engasjement.

      Det er som Virrvarr sier det forskjell på å skrive en bokanmeldelse pga. at man har lest boken og ønsker å dele noe, enn det å få tilsendt en bok med en oppfordring om å «skriv noe pent om denne på bloggen din da».

      Jeg er i alle fall svært obs på at jeg kun bruker tid på å skrive ting jeg _vil_ skrive, ingenting annet. Rett og slett fordi bloggen min er en ting jeg gjør på fritiden, og ikke noe jeg gjør profesjonelt. Jeg tjener ingenting på den.

      Men om noen ber meg om tjenester relatert til kompentanse min – web, design, interaktivitet, IT-support eller hva det nå måtte være – så får de innfinne seg med å betale mine satser, eller finne noen andre til å gjøre jobben.

    2. Egentlig sa PoPCicLe det jeg hadde tenkt å si, men jeg gjentar det likevel: Det er litt som å tro at du kan leie inn en radiopratepersjon gratis fordi du alltid hører på gratis radio. (Glem lisens og reklame her) Internet har en god delekultur, men det betyr ikke at arbeidstid ikke koster penger.

  14. Mæh, dette er ikke et ukjent fenomen i frilansjournalist-land, heller. «Kan ikke du bare skrive noe om (dittogdatt, gjerne ganske komplisert eller gørrkjedelig) for oss, du som er så god til det?»

    Ja, jøss. Jeg verker etter å gjøre noen timers gratisarbeid, særlig for folk som tar det for gitt.
    Og argumentet med at «men vi har så dårlig råd, og vi har en så god sak» er også fiffig. Jeg lurer på om de samme organisasjonene og firmaene prøver seg på den taktikken overfor rørleggere, elektrikere og denslags også?
    «Hyggelig at du skiftet ut rørsystemet vårt/la opp nytt elektrisk opplegg på kontoret vårt, men vi har litt dårlig råd, så du får se på det som en god gjerning».

    Med andre ord: God post, og svært betimelig.

  15. Folk vil alltid ha noe gratis. Da jeg jobbet som mekaniker, fikk jeg stadige forespørsler om å fikse noe på bilen til folk jeg traff helt tilfeldig, og selvsagt regnet de med at jeg skulle jobbe gratis.
    Da jeg jobbet i fotobutikk var det mange som trodde jeg kunne fremkalle film og bilder for dem helt gratis, og gi dem gratis fotograf-tjenester.
    Når folk finner ut at jeg er programvareingeniør, tar de det stort sett for gitt at jeg deler ut gratis it-tjenester og koder nettsider gratis. Hvis jeg forteller at hva jeg driver med ikke har noe som helst med verken å holde Windows gående eller nettsider, forstår de ikke en ting. For det er jo det som er data, er det ikke?
    Vanligvis er jeg snill og forteller dem ikke om hvor mye programvare bilen, telefonen og mikrobølgeovnen deres trenger for å fungere. Det blir bare for komplisert.

    Jeg regner med at nett-innhold virker på samme vis; folk skjønner ikke hvor komplisert det er og hvor mye arbeid det krever.

  16. ..På samme måte som artister og filmskapere skal ha mulighet til å få betalt for arbeidet sitt ^_^

    Selvfølgelig, det er jo en liten forskjell i det å f.eks. laste ned noe som allerede er laget, og det å stjele flere timer av noens tid gratis, men jeg synes likevel at det er to sider av samme sak, de er hvertfall i familie 🙂

    1. Det må i så fall være svært fjern familie. Det er stor forskjell på det å piratkopiere film, musikk, bøker mm. og det å tro at noen skal jobbe gratis med rådgivning, skriving av artikler o.l.

      Når det kommer til det førstnevnte, så finnes det utrolig mange måter å gjøre penger på. For musikk har man online-distribusjon, konserter, cd-salg etc. For film har man kinovisninger, DVD-salg, TV-visninger etc. Bøker kan selges både online og i papirform, de som blir tatt inn av innkjøpsordningen kommer på bibliotek etc.

      For den som ikke får betalt for tidsbruken sin, slik det har vært skissert i dette innlegget, så er det ingen alternativer. Tiden er brukt opp. Greit nok – har man laget noe generelt, så kan man sannsynligvis benytte om ikke alt, så i alle fall deler av materialet dersom noen kommer senere og spør om det samme – og da kanskje få betalt. Men det er ikke noen sikkerhet.

      Ergo kan ikke tilfellene sammenlignes i det hele tatt. Jeg skal ikke bruke kommentarfeltet til Virrvarr til å komme med utlegninger om hvor utspekulert plate- og filmbransjen er når det kommer til manipulering av tall og statistikk, men vil si det sånn: piratkopiering er ikke en «dødsårsak» – verken for musikk eller film.

  17. Så passende! Og så morsom 🙂 Har akkurat fått en melding som til forveksling var lik… bortsett fra at det var fra næringslivet og ikke Snill organisasjon.

  18. Eg er enig i at det er naivt å tru at ein skal få gratis tenester av noko som har som levebrød å levere desse tensten. Men kkje einig i at folk skal slutte å gi vekk kompetanse sin fordi det finnes noko som lever av å levere denne kompetansen. Og som difor ikkje liker at markede deira blir undergrava av gratis tjenester. At du vil gi noko til nabone, snill organisasjon, Coca Cola, eller meneskeheten e’ deira val, og grunntanken i veldig mykje av det som blir produsert både på og utan for nett. Eg synes det er ein fint tanke og ein god tradisjon og så for det heller være at markede til profesjonelle fotografer, skribenter, fordragsholdere, eller strikke oppskrift lager krympar litt.

  19. Som mange andre har kommentert – dette er jo ikke bare et bloggeproblem, det er noe som deles av it-guruer og fortellere.

    En gang fikk jeg et godt tips som kan overføres også til skribenter: Om man er av typen som absolutt synes det er greit å gjøre ting gratis innimellom, så kan man sette opp en kvote. En time i måneden? Tre timer i halvåret? Bare en sjøl setter grensen, men poenget er at i det man har satt en slik grense, og noen tar kontakt og ber om gratishjelp (man har lyst til å gi) så kan man enkelt og greit se om man har brukt opp kvota si, eller fortelle som sant er at nå er gratis-kvota fyllt opp for x-antal måneder fremover, men man kan legge det inn i gratis-kvota høsten 2011.

  20. Det som disse snille organisasjonene må forstå er at det er MYE lettere å skaffe 10 sponsorer til en jobb som koster 2000 kroner, enn det er å finne en enkeltsjel som har lyst å gi 2000 kroner OG SOM HAR alle kvalifikasjonene for jobben!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s