Tittel på boka

Det var vanskeligere å finne tittel på boka enn vi hadde trodd. Jeg har nå forstått ulempen ved å skrive for et større forlag.

Da vi bestemte tittelen på Jenter som kommer, satt både markedsansvarlig, informasjonssjef og redaktør rundt bordet med Maren og meg og tok en avgjørelse.

Aschehoug er en stor bedrift, og redaktøren, markedsavdelingen og jeg har snakket forbi med hverandre flere runder på leting ett tittelen som fungerte.

Markedsavdelingen gjorde meg imidlertid oppmerksom på én ting:

Selv om dere ikke liker begrepet sosiale medier, er det nødt til å være et sted i tittelen fordi alle sakprosabøker må hete noe søkemotorvennlig.

Tidligere pleide de å ha artsy navn på alle sakprosabøkene. La oss si noen skrev en biografi om Petter Dass, og de kalte den «Langt mot nord».

Folk gikk imidlertid ikke på biblioteket og i bokhandlen og lette etter en bok som het «Langt mot nord». De lette etter «en bok om Petter Dass». For at en sakprosabok skal være tilgjengelig for andre enn de som kjenner til den fra konkret omtale, må den ha en konkret tittel.

Derfor måtte sosiale medier med i tittelen, fordi folk skal kunne finne den på emnet. Sånn sett hadde denne boka det omvendte problemet av Jenter som kommer. Der måtte vi finne en kreativ omskrivning fordi vi ikke kunne skrive sex på forsiden.

Men bare «sosiale medier» suger jo ganske hardt. Mange av tittelforslagene her gikk høyt opp i konkurransen.

Verdenspraten og Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Internett var blant de mest populære. Den folk likte best var imidlertid en kombinasjon av Don Raols Dan-Raoul «Hvordan ta over verden» og ulike varianter av alt man kan gjøre på nettet uten å gå ut av huset.

Tittlene ble dermed «Sosiale medier, eller: Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset.»

Dermed går jeg inn i serien med «bøker med lange settninger som tittel», men boka heter bare Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset når jeg snakker om den. Resten er bare søkemotormateriale.

Dan-Raoul foreslo tittelen: «Sosiale medier – eller hvordan ta over verden», og er dermed vinner av tittelkonkurransen. Det betyr selvfølgelig premie. Send meg en mail med adressen din (c;

8 kommentarer om “Tittel på boka

  1. Wow, fantastisk! Takk for det! ^^ Ganske kult å ha inspirert tittelen på en bok! =) Mail er på vei! Må vel få kjøpt boken etterhvert også 😉

      1. Hmm. Da må jeg bare sette meg ned og vente, med andre ord! Igjen, takk, og enda litt mer takk for en bok i posten, som jeg gleder meg til å lese!

  2. Gratulerer!

    Og kondolerer med tittelen. Jeg vet ihvertfall at jeg aldri hadde søkt på «sosiale medier» hvis jeg ønsket meg en bok om blogging eller nettkultur. Men vi får jo håpe at «folk flest» bruker dette begrepet da.

  3. Det med søkemotorvennlighet har med nettbokhandlenes dårlige søkemotorer å gjøre. Bibliotekbaser har heldigvis flere muligheter, man kan bl. a. søke på emneord osv. Siden jeg er så vant til bibliotekkataloger er det veldig frustrerende når jeg skal søke på nettbokhandler, hvor resultatet ofte blir veldig støyete og man har få avgrensingsmuligheter. 😦

    Men gratulerer med tittel på boka! 🙂

  4. Flott tittel! Men jeg ble nysgjerrig: hvorfor «ta over» heller enn å «overta»? Klinger litt som en anglisisme («take over the world») i mine ører.

  5. Alle amerikanske sakprosa-utgivelser har jo uutømmelige titler, så du er i godt selskab sånn sett. Men likevel er det noe skummelt over denne tittelen. Kan man virkelig ta over verden etter å ha lest boken? I så fall er det to punkter som demrer for meg:

    a) Jeg burde jammen lese denne boken.

    b) Ingen andre burde lese denne boken (spesielt ikke krigsherrer omkring ekvator eller forsmådde østerrikske kunststudenter).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.