Uansvarlige Trine Grung

169 kommentarer om “Uansvarlige Trine Grung”

  1. TAKK Virrvar – vi trenger røster som taler i mot snikk-snakk og ‘forførelse’ av denne typen. Søsteren min brukte vanvittig mye penger på såkalte helbredende grønnsaks-opphold. Også på alternative selvlærte ‘behandlere’ av ulik art , på helsekostpreparater – you name it. Uten resultater, bortsett fra at hun ble ekstremt slank. I likhet med lommeboken.
    Var forøvrig selv på massasje nettopp – tror du ikke damen kom stikkende med reklame for diverse eliksirer og helsekost-piller, kunne kjøpes der og da. Mot leddsmerter. Stor industri dette.

  2. Godt sagt! ❤

    Jeg blir like forbannet. Når det påstås at kroniske sykdommer er en illusjon, så er dette en utrolig drøy påstand og noe hos mange desperate, syke mennesker fester slike påstander seg ganske lett fordi man er så på søken etter noe som hjelper.

    Jeg synes det er en utrolig uheldig trend å skulle ansvarliggjøre alvorlig og kronisk syke for alt som har med sin egen sykdom å gjøre. Som om det hjelper å ha dårlig samvittighet fordi man ikke klarer å tenke seg, faste seg, rense seg frisk av for eksempel hjerteproblemer.

    1. Ja, og når du har fått nok dårlig samvittighet av å ha påført deg en kronisk lidelse, får du vite at dårlig samvittighet er det kreft er laget av. Jeg får mark av alternativindustrien.

      1. Hahaha, ja ikke sant. Så kan du sitte der da, med de undertrykte følelsene og den dårlige samvittigheten din og skylde deg selv fordi du fikk KREFT!

        Men gudbedre, det finnes jo sikkert noe askeavkok, PH-balansering, aurahealing eller aprikoskjerner som kan gjøre deg frisk da også.

        Det er jo bare å ta den generøse trygda fra NAV og handle i vei!

        😀

  3. Takk, takk, takk og takk! Om jeg kunne gitt deg en klem over internettet skulle du fått en stor moseklem (om du vil ha, selvsagt).

    Jeg prøvde å kommentere litt på det ene innlegget, men jeg orket ikke det andre. Gunnar/CiViX har gjort en knalljobb der! Jeg blir helt matt av hvordan «det hjalp meg» skal bli til «kronisk sykdom finnes ikke». Jeg bare håper at denne Hilde, når (ikke om, men når) hun får en forverring igjen, aksepterer å bruke medisiner, så hun får hindret mer permanent skade. Bare fordi parasittopplegget sammenfalt med en forbedring betyr ikke at hun var full av parasitter. (Dessuten er faktisk noen typer innvollsorm og denslags forbundet med mindre autoimmune og relaterte plager, merkelig nok.) Å ikke kontrollere kronisk sykdom gir helt vanvittige konsekvenser. Noen dør av det (diabetikere, for eksempel), andre får bare alvorlige permanente skader.

    Jeg blir litt matt av den teite måten hun tar innspill på, men om kommentarfeltkrigen får bare én person til å revurdere det å slutte med viktige medisiner, så er det verdt det.

    1. Jeg har selv hatt «parasitt», det er det man får høre når man går til Kvantemedisinser. Jeg tok med navnet på parasitten til fastlegen, som sa at med mindre det kom ut dyr i bæsjen min, hadde jeg nok ikke de rare tropedyrene hun sa jeg hadde. Greit å vite.

  4. Denne Hilde «leste på internet omtrent 10 timer om dagen». Hva om disse alternativfolka brukte minst like mye tid på å sette seg inn i vitenskapelig metode?

    1. Vi kan lage en nettfelle de kan gå i mens de leser seg opp på skrull. Jeg foreslår at vi lager et kurs i kritisk tenking og vitenskapelig metode, kaller det en mirakelkur og hyler «Det virker for MEG!!!!»

      1. Vi må ta mange penger for kurset, Lena. Og alle må sitte på gulvet med bena i kors mens vi sier opp læresettninger med patos: «Bare fordi du føler noe veldig sterkt, er det ikke veldig sant. Bare fordi du føler noe veldig sterkt, er det ikke veldig sant.»

        Hm. Noe for alternativmessen neste år?

      2. Oh. My. God.

        For en nettside. Dette kunne vært preformance art, bortsett fra at det er genuint. Her kan man få hjelp med alt fra hjerteflimmer til vorter. Ok, Norsk Ukeblad har tydeligvis institusjonalisert det Grung leker på bloggen sin.

      3. Den kritiske tenkningen har hjulpet folk å skille skit og kanel i hundrevis av år! Helt tilbake i det gamle østen, brukte folk kritisk tenkning aktivt i livene sine! Bestill i dag, og få Occhams barberblad i hurtigssvarspremie!

    2. Jeg foreslo for Hilde Larsen en gang at hun kunne bruke litt tid på å sette seg inn i «etablert» medisin. Svaret var talende:

      «Skolemedisin trenger jeg ikke sette meg inn i , for jeg er i mot
      kjemikalier, og for kroppens egen helberedelses prosess»

      1. Aiai, hun er mot kjemikalier. Så kjekt – da tørster hun nok i hjel i løpet av noen dager, skal du se. Vann er jo ett kjemikalie, og for ikke å snakke om alle kjemikaliene som finnes i kjøttkaker! Best å holde seg unna sånne farlige ting. Luft, for eksempel. Farlige greier.

  5. Det er bra du tar tak i dette, Virrvarr!

    Det er bra for Hilde at hun har greid å ta tak i livet sitt, men jeg er pokker så lei disse alternativfolka som har sett «lyset» og overgeneraliserer og sprer kunnskapsløsheten sin utover omgivelsene. Helt grunnleggende livsstilsendringer er ikke noe «magisk».

    Ellers får jeg lyst til å henvise til burhønsomkvedet her.

    «Burhønsomkvedet er heilt uangripeleg:
    “Alle må få mene det de vil”
    “Alle må få velge å være den de ønsker å være”
    “Alle må få tro på det de føler er rett”
    “Jeg er et fritt menneske som alle andre”

    og det som eigentleg vert formidla er:

    “Vitenskapelige kriterier gjelder ikke for meg”
    “Ikke si meg imot, da blir jeg krenket og lei meg”
    “Jeg må selv få bestemme hvordan andre mennesker skal oppføre seg, og de må finne seg i hva som helst fra meg, ellers krenker de meg”
    “Jeg er hevet over vitenskap, samfunn, diskusjon, Norges lover og i det hele tatt folk flest”
    “De som er uenige i noe av dette krenker min frihet”»

    http://haustljos.wordpress.com/2007/11/02/logikk-for-burh%C3%B8ns/

  6. Flott, Ida!!!
    Jeg er så inderlig lei sånt farlig tøv som dette! «Det virker for meg» synes å legitimere nesten hva som helst etterhvert. TG burde virkelig legge til side egoet og ta en alvorsprat med seg selv.

  7. UTROLIG godt skrevet, TAKK skal du ha!
    Jeg er vel en av de som har det stooooore kritiske øyet til Grung hele tiden, fordi det virker som hun ikke VIRKELIG tenker gjennom hva hun skriver, hun bare skriver det for å få besøkende på bloggen. Og for å fortsatt kunne smykke seg med tittelen «Norges mest omtalte blogger».

    Jeg sender all verdens lykkeønskninger til søstra di!

    1. Jeg må innrømme at jeg faktisk at folk tar bloggen/sosiale mediautviklergreiene hennes alvorlig i det hele tatt. Hallo, det er en plateprater fra P3, og det er den tilnærmingen hun har til blogging. At folk ikke ser det.

  8. Det er stor forskjell på å ha “et åpent sinn” og “hull i hodet”, selv om det lett kan forveksles.

    Når “HelseHilde” hevder at kronisk sykdom er en illusjon, så forteller det meg at hennes egne plager strekker seg lenger enn til de fysiske.

    Selv om man vil ta ansvar for egen helse og egen helbred, så er ikke det ensbetydende med å ta avstand fra legevitenskapen. Hvis min sønn skulle fulgt rådene fra HelseHilde, så ville det tatt livet av ham.

    Jeg blir bare oppgitt.

  9. Takk Ida, dette var veldig godt skrevet og et vellfortjent spark!
    TG burde ta en alvorsprat med seg selv, men tror det blir vanskelig for henne å legge til side egoet…

    Hilsen en kroniker

  10. Som en som både er revmatiker og har brukt Enbrel (jeg brukte Enbrel i et par år for noen år siden) er det viktig at jeg sier det jeg opplever som en viktig del av denne «oppvåkningen» Hilde helt tydelig har opplevd.

    Nemlig at Leddgikt er en sykdom går i uforutsigbare bølger. Det er disse bølgene som også gjør sykdommen vanskelig å mestre. Har du knekt en fot så vil ikke formen variere så voldsomt fra dag til dag, men med leddgikt vil svingningene være voldsomme og helt uforståelige. Og man kan ha tiår med helt rolige perioder.

    Men det å klare å skille ut årsaken til gode eller dårlige perioder er svært vanskelig. Man behøver som oftest veldig lang erfaring, gjerne flere tiår, før man er i nærheten av i stand til å klare å skille ut årsaken til en virkning. Hilde har neppe denne erfaringen, og har derfor lett for å gå i «fella».

    Det er som at jeg spiser en pølse og så begynner det å regne. Mangler jeg elementære kunnskaper om kloden vil jeg kanskje tro pølsen har noe med regnet å gjøre, og følgelig slutte å spise pølser. Det skumle er jo at neste regnskyll vil gjøre meg fryktelig forvirret. Var det ikke pølsespisingen som var årsaken til regnet likevel?

    Det er slett ikke usannsynlig at den gode perioden Hilde helt tydelig opplever nå rett og slett skyldes naturlige svingninger i sykdommen, noe som gjør nedturen (når den dårlige sykdomsperioden kommer) desto større fordi alt hun tror på, selve sannheten, plutselig fortoner seg som en stor løgn.

    1. Takk for veldig innsiktsfull kommentar, Peter AndreJ. Jeg tror du også forklarer hvordan de fleste mirakelkurer virker, uavhengig av diagnose. Sykdommen svinger, symptomene minker, og da må det jo være den to og femtiende leverrensen som hjalp.

      Undre lenket til Giktbloggen i kommentarfeltet til Grung, med håp om at folk som leter etter revmatismeinfo går til deg istedenfor. Det tiltredes.

      1. Jeg vet om en kvinne som hadde svært mye eksem, samt sterke pelsdyrallergier. Helsevesenets tilbud var, så vidt jeg vet, kun symptombehandling med begrenset virkning. Hun endret kostholdet sitt radikalt og ble mye bedre, i dag er eksemet nesten borte og allergiene er litt bedre.

        Men: Symptomene er altså bedre, ikke borte. Og ettersom hun gikk fra sånn omtrent å leve på Snickers&Cola til rent kjøtt, fisk og grønnsaker er det ikke så merkelig om helsen ble bedre.

        Lærdom: Leger vet ikke alltid alt. Hva man gjør med sin egen kropp har mye å si. Men det betyr ikke at man kan generalisere fra enkelttilfeller, eller at alle kan spise seg frisk av kroniske sykdommer. Det er særlig det siste Trine Grung & co synder mot.

      2. Hilde får selv kommentere hvor lenge hun faktisk har vært syk, men jeg skal love deg at denne gode perioden er mer enn et «god periode». Dere får lese til mandag…..Hilde kommer nok med kommentar lengre nede 🙂

      3. Å? Gode perioder kan vare vanvittig lenge. Sykdommen kan oppføre seg helt merkelig og plutselig bare bli «borte» i årevis før den kommer tilbake med et smell. Etter hva jeg har lest, og erfart selv forsåvidt, er at det ikke er uvanlig med fem-års etapper der man får fem gode år, fem dårlige osv. Det pleier visst å starte med denne syklusen fra 25 år med fem dårlige år, så fem gode fram til man er 35, så fem dårlige fram til man er 40, osv. Må ta et lite forbehold her, for jeg husker bare dette i forbifarten og orker ikke finne fram til kilder nå.

        Mitt poeng er uansett at det er bra at Hilde har blitt frisk (som den første i verdenshistorien faktisk) av leddgikt som en følge av å ha sett lyset, men jeg er stygt redd for at hun tar munnen for full. Hadde jeg vært henne ville jeg iallfall ikke kuttet alle bånd til skolemedisinen riktig ennå. Hun virker rett og slett som en nydiagnostisert revmatiker som mangler basiserfaring med leddgikt som sykdom.

        Men hun skal jo ha sykdommen hele livet, så erfaringen kommer nok etterhvert skal du se.

      4. Jeg syntes det er viktig å få frem at disse medisinene ikke bare skal tas for å dempe smerter fra dag til dag, men det er viktig å ta disse medisinene for å hindre sykdommens utvikling. Jeg har selv leddgikt og en stor del av min motivasjon for å ta alle disse pillene og sprøytene er akkurat fordi jeg vet at de vil gjøre min fremtid som revmatiker bedre (sammen med trening). Medisinene du får hos legen bremser sykdommen,så du slipper deformerte ledd om 15 år! jeg velger å stole på forskning og leger 🙂
        Revmatiske sykdommer er svært individuelt, du må selv prøve deg frem for å finne ut av hvordan type kosthold som passer for deg. For noen hjelper det å kutte ut alt kjøtt, for andre hjelper det å spise kjøtt.Noen blir værre av alkohol, mens noen kan drikke alkohol uten å merke noen endringer.

  11. Så godt å se at folk som selv kjenner/omgåes personer som lider/led av det samme som HelseHilde kan vise hvordan en slik situasjon opprinnelig bør takles.
    HelseHilde er jo unik i sitt tilfelle vil jeg tørre å påstå, pga behandlingen hun valgte og mener funket. Og siden det er lett å bli fascinert av slike motsetninger til de normale medisinske metodene, er det godt å få høre den virkelige baksiden av den ellers så glansfulle medaljongen.

    Mye av virkningen rundt disse alternative behandlingene ligger jo rett og slett i det å ha tro på det. Hadde disse personene hatt like stor tro på de legemedisinske behandlingsformene, skal du ikke se bort i fra at de hadde funket mer effektivt også.

    Gode poeng du kommer med i dette innlegget!

  12. Godt skrevet Ida, men som reumatiker vet jeg like godt som at man ikke skal stole blindt på alternativ medisin at man heller ikke bør stille seg fullstendig ukritisk til vestlig medisin og sluke alt det leger og spesialiseter sier rått.

    Jeg har den sjeldne reumatiske diagnosen Juvenil Dermatomyositt. Det tok legene 10(!) år å finne en diagnose og gi meg den behandlingen jeg trengte, noe som resulterte i en barndom med mye smerter og plager.
    Som 11åring ble jeg ble satt på høye doser Metotroksat(en mild cellegift) og Prednisonlon (kortisonpreparat). Dette resulterte i at jeg mistet alt håret og la på meg i en fart! Jeg ble søvnløs og fikk enorme humørsvingninger, av alt jeg hadde vært igjennom hadde jeg aldri følt meg sykere…

    Nå er jeg 18 år og har prøvd alle medisiner som skal hjelpe for min sykdom, men ingen har gitt tilfredsstillende effekt og legene har for lengst gitt meg opp som et håpløst tilfelle. Sykdommen har imidlertid dabbet av med årene og med en kombinasjon av bevisst kosthold, jevnlig trening og massage/fysioterapi er blodprøvene bedret og sykdommen holdes i sjakk.

    Det jeg vil frem til er følgende; medisiner er vel og bra, gå på de så lenge de hjelper og lytt til legene, men ikke tro at en pille kan gjøre mirakler, for som kroniker har du faktisk et ansvar ovenfor din egen kropp gjennom fysisk aktivitet, kosthold og en sunn livsstil!

    1. Men er ikke konklusjonen av denne kommentaren at det ikke er alt legene kan hjelpe med og at de fleste får det bedre av å spise mindre dritt og bygge mer muskler? Eller misforstår jeg deg?

    2. Du har helt rett. Revmatisme kan ikke behandles effektivt med medisiner alene. De aller, aller fleste revmatikere må også trene jevnlig, drive med fysikalsk behandling, passe på kostholdet og få nok hvile for å oppnå maksimal behandlingseffekt. Det vet man om, det er derfor man har smerteskoler, reumaskoler, behandlingsreiser til utlandet, mestringskurs, faste møter med ernæringseksperter, osv osv.

      Revmatisme som sykdom er i praksis en fulltidsjobb, og krever enormt av pasienten. Det er ingen tvil om at mange revmatikere tar et stort ansvar for egen helse. Jeg vet om flere som har trenings- og kostholdsregimer som om de skulle vært på landslaget i langrenn.

      Og det er dessverre ofte nødvendig. Man kommer neppe i mål med medisiner alene. Og det verste er at man neppe kommer helt i mål uansett hva man gjør. Revmatisme er egentlig en innmari slitsom sykdom det er vanskelig å skjønne seg på.

    3. Hei, noen linker som kanskje kan interessere deg?

      Stort inntak av d-vitamin demper sykdomsaktivitet ved RA hos nesten samtlige, og ingen fikk forverringer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10464556 En dag i sola kan gi 20000 UI med d-vitamin, helsemyndigheten anebfaler maks daglig inntak på 400 UI, her er det noe som skurrer i solfattige Norge.

      I tillegg vil mye fet fisk, evt inntak av f.eks selolje flere dager i uka kunne lindre leddplagene.

      Samboeren min fikk RA for en tid tilbake, ble satt på andrevalgsmedisin (salazopyrin som gir brukbar effekt hos mange med RA) pga at vi ønsket flere barn, noe som er uforenelig med cellegift. Samtidig satte jeg henne på daglige doser på 5000 UI d-vitamin (12 ganger mer enn norsk anbefaling) og selolje. På blodprøvene hun tok i vår og nå i høst hadde sykdomsaktiviteten sunket dramatisk, hun var faktisk i grenseland ift begge blodprøver for å ha positiv diagnose, fra å ha hatt en skyhøy sykdomsaktivitet da hun ble diagnostisert. Dette er uvanlig, og kan være tilfeldig, men vi tror at d-vitamin har hatt noe å si, kan anbefale deg og å teste 🙂 I tillegg har hun økt inntaket av frukt og grønt, noe som er spesielt viktig ved høyt inntak av omega 3 for å unngå oksidasjon (referanse Bjarne Østerud).

      1. Noen kommentarer til disse rådene:

        Studien du referer til var ikke blindet med kontrollgruppe, og da må man alltid være kritisk til resultatene.

        Når det gjelder høye doser vitamin D så leser jeg på Wikipedia: «…maternal hypercalcaemia during pregnancy may increase fetal sensitivity to effects of vitamin D and lead to a syndrome of mental retardation and facial deformities». Skummelt om dere forsøker å få barn kanskje?

        Og videre: «The U.S. Dietary Reference Intake Tolerable Upper Intake Level (upper limit) of vitamin D for children and adults is set at 50 micrograms/day (2,000 IU). Vitamin D overdose causes hypercalcemia and the main symptoms of vitamin D overdose are those of hypercalcemia: anorexia, nausea, and vomiting can occur, frequently followed by polyuria, polydipsia, weakness, nervousness, pruritus, and ultimately renal failure. Proteinuria, urinary casts, azotemia, and metastatic calcification (especially in the kidneys) may develop.[82] Vitamin D toxicity is treated by discontinuing vitamin D supplementation and restricting calcium intake. Kidney damage may be irreversible.»

        (http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D#Overdose_by_ingestion)

        Høres ikke ut som 5000UI er noe man bør innta over lengre tid altså…?

        Dokumentasjonen for selolje/ledd ser i følge Pubmed ut til å kun gjelde en håndfull små studier alle utført av Tormod Bjørkkjær ved NIFAS. Noen som kjenner til annen dokumentasjon?

      2. Hmm, ser at den forrige kommentaren min aldri ble publisert:
        Er disse studiene bedre? 🙂 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20375422
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20120782
        Jeg skal vedgå at det ikke er forsket mye på dette. Grunnen til at jeg anbefaler selolje spesifikt er at den inneholder mer EPA og DHA enn f.eks tran og bare er marginalt dyrere. I tillegg inneholder selolje DPA, en fettsyre man blant annet finner i morsmelk og som tydeligvis har funksjoner i kroppen, men som det er forsket lite på til nå.
        Ift d-vitamin må man først fastslå hva overdosering er og hva som gir hyperkalsemi. Du må gjerne linke til forsknign som viser at 5000 UI er skadelig da det såvidt jeg kan se ikke er publisert noen studier som viser dette, annet enn at noen mener det på teoretisk grunnlag kan være det. Ut ifra hva jeg har lest må du innta doser godt over 10000 UI over lengre tid før dette kan skje. Et eksempel var en amerikansk mann som fikk symptomer etter et år med et tilskudd som skulle inneholde rundt 2000 UI, men var feildosert og viste seg å inneholde 200 000 UI. Det finnes noen få diagnsoer hvor man skal være forsiktig med d-vitamin, eks noen kreftsykdommer, de som har hyperkalsemi, tuberkolose etc, men for folk flest som har mangeltilstand eller ligger i nedre grenseverdier er ikke dette noe problem. Ift graviditet kom nylig denne studien: http://articles.cnn.com/2010-04-30/health/vitamin.d.pregnancy_1_vitamin-d-intake-pregnant-women-pregnancy?_s=PM:HEALTH de som inntok 4000 UI hadde minst sideeffekter ift fødsel og blodverdiene hos babyene ble målt og lå i nedre skikt, noe som tyder på at dosene burde vært enda høyere, jeg finner desverre ikke originalstudien nå, men kan prøve å finne den senere om du er interessert? Samboeren min er gravid nå og jeg tar ingen sjansen uansett så nå står hun på 1-2000 UI om dagen. Samtidig kan vi gå litt tilbake til dette med sola da hvor kroppen på en dags soling kan lage 20000 UI selv, altså en toksisk dose jmf wiki. Jeg skal såklart innrømme at det er best å få det gjennom sola og at kroppen trolig regulerer lagring etc bedre om det kommer fra sola enn fra mat, men jeg har til gode å finne eksempler på folk som har fått overdoser av mindre enn 10000 UI daglig over tid. Denne kan også leses da den går gjennom en rekke studier ift d-vitamin og f.eks graviditet: http://journal.shouxi.net/qikan/article.php?id=390670 Ut ifra hva jeg har lest til nå er faren for overdose svært liten og i de tilfeller hvor man har fått negative effekterdødsfall har dosene vært helt ekstreme.
        Jeg skal på ingen måte si at d-vitamin og selolje (helst mer fisk da) er noen mirakelkur, men noe som flere med leddgikt burde øke inntaket av ut ifra hva jeg har lest, begge deler er billige å kjøpe (spesielt d-vitamin og fisk) og fører sånn sett til marginalt økte utgifter for den som er syk, negative effekter såfremt man ikke spiser mye fisk med tungmetaller eller inntar ekstreme doser d-vitamin er det ut ifra hva jeg kan se ikke, de som responderer på medisin mot leddgikt bør såklart bruke dette i tillegg, medisinen om den fungerer bør være hovedbehandling og så får de tingene jeg nevner komme på toppen 🙂

        Mange immunceller har reseptorer for d-vitamin (egentlig hormon da men), noe som tyder på at det har en viktig rolle ift immunsystemet selv om det er gjort lite forskning på dette ennå annet enn at linken mellom f.eks MS og mangel på d-vitamin er sterk og MS på mange måter ligner RA siden siden de begge er autoimmune og angriper store deler av kroppen. Barn som vokser opp ved ekvator har uhyre liten sjanse for å utvikle leddgikt og MS, begge disse sykdommene forekommer svært sjelden på sydligere breddegrader, noe man antar skyldes soleksponeringd-vitamin. Lite d-vitamin i svangerskap øker sjansen for MS, ift leddgikt har jeg ikke funnet noe, men ikke usannsynlig om det er en link der. Ift d-vitamin er anbefalingene under revidering, Kanada økte nylig anbefalt dose til 1000 UI og flere andre land kommer trolig til å øke dosene snarlig. Se f.eks nye nye amerikanske anbefalingene som er langt høyere nå enn før, eks er 4000 UI nå regna som trygg maksdose for gravide, opp fra 1000 UI som den var før. For mange er sikkert 400 UI greit, men siden mange tilbringer mye tid ute og bruker solkrem stort sett hele tiden når de er i solen kan det bli lite for endel av oss.

        Jeg høres sikkert litt alternativ ut, men jeg stoler i det store og det hele på helsevesenetlegevitenskapen og anbefaler alltid behandling derifra, men tipser flere i familien om f.eks omega 3 og d-vitamin ift enkelte sykdommer som et suplement til annen medikamentell behandling. Jobber som fysioterapeut og selv om vi ikke hadde så mye om kostholdmedikamentell behandling på studiet plukker jeg opp et og annet både gjennom sykdom i familien og mye tverrfalgig samarbeid med leger og sykepleiere.

  13. Som jeg skrev hos Trine synes jeg det er skremmende at sannhet er blitt et subjektivt begrep. Det er lov å tro forskjellige ting, men det er ikke din sannhet og min sannhet.

    Men har hun virkelig slettet kommentarer? For meg så det bare ut som den delte opp i sider da den tippet 100? (Er på mobilen, så får ikke sjekket nå.)

    1. De er slettet. Det er bare telleren som fortsatt teller selv om de gamle er slettet, jeg trodde også hun først hadde noe som delte det opp i sider. Men den gang ei.

    1. Du har rett, ser ut som problemet er at man må i URL’en for å få det opp, det er ingen direktelenke. Brukket WP, med andre ord. Skal fikse i innlegget.

      1. Hva skal jeg endre url til for å finne kommentarene? Står bare #comments på slutten av mitt adressefelt.

  14. Min kommentar «venter på godkjenning», og siden sensuren råder hos Norges mest omtalte blogger, legger jeg den inn her:

    Hilde, du har tilbragt ti timer på nettet, og sier det finnes mye spennende forskning der. Det er jeg veldig enig med deg i. Angående denne Young skriver blant annet en lege om dette her:

    http://perpelle.wordpress.com/2010/05/13/ph-kuren/

    Angående “detox” kan du lese mer om hva forskere har funnet ut av her:

    http://www.forskning.no/artikler/2005/juni/1118231121.35

    Og til slutt, en relativt informativ tekst om SAMMENHENG og SAMMENFALL. Vennligst les hele, slik at en forhåpentligvis tiltrengt tankeprosess rundt etisk ansvar settes igang. Hvis man først skal være vidpåpen, må også denne åpenheten romme innhenting av kunnskap fra vitenskapens verden:

    http://skepsis.no/?p=520

    Timer på nettet kan gi deg “svar” på det meste. Blant annet at det angivelig var Stephen King som drepte John Lennon. Og at anabole steroidebruk er helt ufarlig. Det betyr aldeles ikke at det skal tas for god fisk.

    Takk til deg, virrvarr!

  15. Jeg har aldri skjønt greia med at om man nå har funnet noe som funker for seg… Hvorfor ikke være fornøyd med det, hvorfor skal det absolutt tres over hodet på alle andre også?

    Jeg syns jeg mellom linjene hører: «hvis jeg får andre til å gjøre som meg eller hvis jeg får andre til å syns det jeg gjør er en god ide, så er det vel en god ide selv om jeg innerst inne ikke er helt sikker selv?»

  16. Takk virrvarr!
    Dette er et av de tema som burde belyses fra alle kanter. Jeg er så drittlei av alt visvass som florerer i alle media. Der gulerøtter, hvetegress, tankekraft, askavkok og møkk kan kurere enhver sykdom. Nå har vi sågar fått en tysk (?) legeidiot som har startet Sandefjord Universitet! Hans medisin er stort sett; du er ikke syk. Hiv alle piller, tenk positivt og kreft og revmatisme forsvinner. Han er heldigvis politianmeldt.
    Hilde, Trine, og legeidiot er livsfarlige. De må stoppes!
    Wow. Der fikk jeg jaggu pulsen opp igjen 😉

  17. INGEN kommentarer var slettet, jeg har bare ikke vært på nett og oppdatert siden hvor antall kommentarer vises. NÅ er den oppdatert så da får du oppdatere innlegget igjen 😉

    Dette er en spennende reise og jeg finner Hilde sin inspierende. Hun er kontroversiell, men dog likevel en som garantert ville fått tid på f eks et TV program pga av sin bakgrunn og historie. Jeg har idag fått flere telefoner av folk som vil intervjue henne…..men følg med på mandag, da kommer neste skrevne episode. Jeg fjerner ikke noe bilde, jeg fjerner ikke noe innlegg. Det har jeg gjort før og angret. Denne reisen står Hilde for og jeg gir henne ordet. OG mer kommer……

    1. Du svarer ikke på noen av invendingene i kommentarfeltet over, du sier bare at Hilde er «inspirerende». Jeg spør deg: Hva er inspirerende med en dame som kommer med uansvarlige helseråd og hele sykehistorien på nett?

      Er du ute av stand til å tenke noe annet enn medieoppmerksomhet her?

      1. Jeg TROR det hun synes er inspirerende, er det der med å ta tak i situasjonen, «ansvar for egen helse». For meg høres det mer ut som «det-er-din-egen-feil-hvis-du-dør-av-kreft», noe som ikke er spesielt inspirerende …

        Og jeg håper jeg tar feil, men jeg blir veldig overrasket hvis du får noe svar med substans ut av Trine og/eller HelseHilde.

      2. Virr: Vi skal la oss inpirere av «reisen», selvfølgelig, den spennende reisen Hilde har tatt vekk fra det rasjonelle, kjedelige empiriske univers og inn i sin egen selvrealisering hvor hun har lært seg å transcendere fysiske lover. Som en fugl sprer sine vinger og higer mot de høyere lag! Som en undertrykt slave av marxismens rasjonalitet har hun reist seg og kastet fastlegeåket!

        Ogsåvidere. Det er klassisk ukeblad/Paulo Coelho bullshit fraser, men det selger ukeblader vettø.

    2. Vet du? Jeg har ikke tenkt å følge med på mandag. «OG mer kommer……»-retorikken er bare spekulativ og upassende. Måten du reagerer på gjør meg usikker på om du enten

      1. Er så dum at du tror at Hildes historie faktisk har noe for seg og at du tror du driver med et formidlingsprosjekt

      eller

      2. Er så kynisk at du bruker et usensurert brev fra en leser til å skape mediestorm uten å tenke på konsekvensene

      Akkurat nå er jeg mer tilbøyelig til å tro det siste. Jeg beklager, men jeg har ingen respekt.

    3. Trine:

      Nå framstår du rett og slett bare som

      1) kunnskapsløs

      eller

      2) ufattelig kynisk

      Du har valget om du vil oppklare hva som er tilfelle her.

      Du kan ikke bare si at du «gir henne ordet». Enten formidler du her helseråd du ikke skjønner er skadelig eller så formidler du helseråd du skjønner er skadelig. Begge deler er faktisk veldig ille.

    4. Kan du, Trine, ikke bare innrømme at du rett og slett ikke har peiling på det saken handler om, nemlig medisin og forskningsmetode? Og da burde du kanskje ikke fortsette å drite deg ut overfor de som har det, ved å pushe potensielt farlige påstander om at man bare kan kaste medisiner og spise seg frisk?

      1. Jeg oppdager plutselig at jeg har skrevet om den samme Dr Young i et innlegg for en tid tilbake.
        http://gunnhildcorwin.blogspot.com/2010/04/slutt-pa-kreft-og-alskens-elendighet.html
        (Noen må snart lære meg denne helvetes linkingen!)
        Nå har jeg også lest Hildes innlegg igjen. Er det noen som fremdeles tror at vi finner «perfekt helse» av å spise piller og pizza og drikke Cola? Om du har en diagnose eller ikke, er det uansett ikke veien til den «perfekte helsen» hun snakker om. Og at hun blir symptomfri med et sånt kosthold, sier vel noe om hvor virksom medisinen er?

  18. Uansett hva jeg svarer her i dag vil dere «ta» meg, retwitre at jeg har skrevet hårreisende kommentarer etc etc. Derfor svarer jeg ikke….enkelt og greit. Irriterende? Helt sikkert….

      1. Men du har «stemplet» meg, bloggen og det jeg holder på med nord og ned og jeg tror ikke noe på at du vil ha et ordentlig svar. Møt meg til kaffe til uken…..DET hadde jeg likt. Da kunne jeg forklart det bedre enn en evig diskusjon her som jeg dessverre ikke har tid til nå. Det er IKKE for å fraskrive meg diskusjonen, men datter og sønn skal på trening helst MED mat i magen og jeg skal holde foredrag ikveld…..det koker. Pluss jeg har 180 mail som må gås igjennom og jeg skal redigere nytt gjesteblogginnlegg til imorgen. Hjelpe meg? Puh…jeg svetter! Kaffe?

      2. Kan du ikke bruke tida du skulle brukt på å rikke affe på å svare på kritikken?

        Jeg synes det er redelig å følge opp temaet i samme fora (internett) som du lanserte det i, og ikke ta det i et fora som er utilgjengelig for oss som følger debatten (kaffe m. virrvarr).

      3. Trine:

        Det høres ut som du kan la det gjestblogginnlegget ligge til denne stormen er ridd av.

        Spørsmålene her er enkle:

        A:

        1) Enten mener du at helserådene du formidler ikke er skadelige eller 2) så skjønner du at de er skadelige og formidler dem likevel. Hvilket er det?

        Du har helt rett i at vi verken synes 1 eller 2 er gode alternativer.

        … og …

        B:

        1) Enten støtter du påstanden om at «Kronisk sykdom er en illusjon, en merkevare produsert av dem som selger medisinen som holder deg avhengig av mer medisin» eller 2) så gjør du det ikke, men velger å videreformidle påstanden som fakta likevel.
        Hvilket er det?

        Og du har helt rett i at vi verken synes 1 eller 2 er gode alternativer.

      4. Trine:

        Ok, hør her: Vi har en etisk uenighet. Jeg påpeker hva jeg synes er problematisk. Du mener at jeg er ute etter å ta deg, og foreslår at vi heller tar dette i en skjermet setting over en kopp kaffe. Det er ingen måte å håndtere en debatt på. Dette er så lite profesjonelt at det gjør vondt. Jeg tror du bør la være å sette igang ting på nettet om du ikke tåler å følge opp debatten. Get out of the kitchen if you can’t stand the heat osv.

      5. Vekk fra nettet får du meg ikke 😉 Men greien er at jeg har ikke tid til å kommentere det nå over 10 bloggere som har skrevet om meg og min gjesteblogger. Skal jeg skrive en laaaang avhandling så gjør jeg det hos meg. Sånn jobber jeg…..sikkert mange som ikke liker det, men heldigvis går livet videre.

        Nå må jeg jobbe, neste generasjon skal undervises i sosiale medier

      6. Gleder meg til å se den avhandlingen i din egen blogg, der du selvfølgelig svarer på spørsmål som også har blitt stilt andre steder 🙂

      7. Tror endelig jeg har skjønt hvorfor jeg ikke leser Fru Grungs blogg.
        Er med meg som med kallen som ble spurt om hvorfor han ikke gikk i begravelsen til naboen?
        «Han kommer ikke i min»

      8. Dette er jo episk.

        «Nå må jeg jobbe, neste generasjon skal undervises i sosiale medier».

        Nå kunne jeg utbrodert, men i lys av håndteringen av sosiale medier som jeg her er vitne til, blir det nokså overflødig.

    1. Kaller du det å «ta deg» hvis noen påpeker at du ikke svarer skikkelig, eller stiller oppfølgingsspørsmål til logiske brister?

      1. Jah, det er hennes valg. Et spennende valg for en som kaller seg medieutvikler og tjener penger på å lære opp folk i bruk av sosiale medier.

    2. Nei ikke irriterende, bare svært avslørende.

      Det er forøvrig ingen som er ute etter å «ta» deg. Du har fått servert gratis feedback og konstruktiv kritikk.

  19. Uten Enbrel hadde jeg vært et under 30 år gammelt, uføretrygdet revmatisme-vrak. Med Enbrel er jeg et skattebetalende, samfunnsytende menneske i full jobb. DET er hva jeg kaller et moderne, medisinsk mirakel 😉
    Ida, takk for at du retter søkelyset mot slikt vås, så trollene kan sprekke!

  20. På bakgrunn av det jeg har sett i dag – og tidligere også, forsåvidt – ville jeg aldri tatt imot medieutviklingsråd av Trine Grung, med mindre jeg ville ha samme frynsete rykte som henne selv, og Dagbladet.no.

    Det Trine Grung kanskje ikke har forstått, er at selv om produktet hennes øker i volum ( altså merkevaren Trine Grung), så devaluerer hun produktets verdi hver gang hun kommer med utspill som dette. Det betyr i praksis at selv om flere og flere folk leser det hun skriver, og lytter til det hun sier i etermediene, så vurderes hun (altså merkevaren Trine Grung) til å ha stadig lavere verdi.

    Ja, for oss som er pittelitt kritiske, altså. De andre hønsehjernene er jo ikke mottagbare for elementær logikk. Så hvis det er de sistnevnte hun sikter seg inn mot, så er hun definitivt på rett vei.

    Mer av ingenting til «folket»! Akkurat som Dagbladet.no

    Jeg forventer så ingenlunde at Grung vil forstå én eneste av setningene jeg har skrevet i denne kommentaren.

    1. Jeg avbefalte nettopp sjefen min et kurs i sosiale medier nettopp fordi Trine Grung sto på lista over bidragsytere. Tror ikke vår bedrift er tjent med å lære av henne.

  21. Trine Grungs favorittargument hver gang vi «skeptikere angriper henne», er at «det er rart det bare er menn som reagerer negativt på det spirituelle».

    Det må først og fremst sies at det er ufattelig at hun klarer å bruke kjønn som et argument for å avvæpne kritikk. Kanskje jeg skal begynne å kritisere hennes tåpelige bloggposter med at «man kan vel ikke forvente mer av en kvinne»?

    For det andre har vel denne diskusjonen vist at selv om hun var raskt ute med kjønnsargumentet også denne gang (da jeg innledet kritikken mot bloggpostene hennes), så har den jammen meg vist seg å være skivebom. Her daskes hun av kvinner over en lav sko. Nesten så jeg blir litt seksuelt opphisset.

    1. Det er så typisk menn å alltid blande inn sex 😉

      Jeg har ikke kritisert henne, men jeg liker godt å kritisere andre folk som driver med spiritisme og annen overtro. Det kan være fordi jeg er ganske maskulin, men jeg har mer tro på at det er fordi jeg er veldig glad i etterprøvbare resultater.

  22. Ta deg sammen, Trine Grung. Dette er ingenting å flåse av, eller komme med umodne oppgulp a la at du «tas» og blir «stemplet». Du driver en blogg, og såvidt jeg kan se holder du foredrag om blogging og sosiale medier. Som «spesialist» på området bør du i det minste unngå gjøre deg til et offer som skal tas og stempels når folk legger inn kommentarer som går på tvers av det du sier, mener og tror på. Det er vel på sett og vis bloggingens første bud.

    Dette handler faktisk om at du ukritisk lar et menneske som hverken har utdannelse i ernæring, helse eller medisin, til å skrive om nettopp dette. Og som har som hovedfilosofi at kronisk sykdom er en illusjon. Og som refererer til, og har brukt metodene, til et menneske som ble dømt for kvakksalveri i USA. Det sitter nok av desperate mennesker rundt om i landet , som leter etter «mirakelkuren» som skal gjøre dem friske. Det finnes også flere dokumenterte tilfeller av folk som har kuttet ut skolemedisin til fordel for alternative «behandlingsformer». Med katastrofalt utfall.

    Jeg regner med at du har lest linker som folk har kommet med, og ser at dette er alt annet enn uproblematisk. Jeg vil få minne om at det finnes retningslinjer i omtale av såkalte alternative behandlingsformer:

    Disse ordene er ikke tillatt å bruke i annonser for alternativ behandling: Virkning, effekt, helbreder, kurerer, fjerner behandler, blir frisk. Dette fordi disse ordene «i seg selv er egnet
    til å gi forbrukerne et inntrykk av at behandlingen har en
    dokumentert eller garantert effekt».

    (Kilde: Forbrukerombudet.no)

    Det hjelper lite at du kaller dette «en reise». Det gjør det ikke mindre ansvarsløst, kynisk og kunnskapsløst av den grunn.

  23. Mannen til ei jeg kjente hadde leddgikt. Han dro til et kursted hvor han fastet for å tømme kroppen for tidligere næringsstoffer, og gikk så over til vegetarmat. Sykdommen forsvant ikke,men det ble lettere å leve med den.
    Slik jeg har forstått det kan for stort forbruk av sukker føre til betennelsesreaksjoner i kroppen. Det høres logisk ut for meg at riktig kosthold også kan ha noe å si for betennelsesreaksjoner i leddene.

    1. Det er helt logisk at å endre kosthold hjelper for mange. Det er sånn kosthold funker.
      Jeg spiste bare fjordland og toro, drakk tre liter cola om dag og følte meg dårlig. Så endret jeg kosthold til ett kjøttfattig kosthold med MYE grønnsaker, og jeg sluttet å drikke brus og spise ferdigskit. Etter hvert følte jeg meg mye bedre og mange av de kroppslige problemene mine forsvant. Sluttet å ha dårlig mage, for eksempel.
      Denne endringen har ikke noe med magi eller mystiske energier eller toksiner å gjøre. Det har noe med at jeg sluttet å være underernært.

  24. Hei, jeg har et alternativ!
    Jeg hørte om noen som ble kvitt fotsoppen sin ved å skyte seg selv i foten!
    Det hjalp for de så da må det være riktig!

  25. Det skremmer meg at voksne kvinnfolk hiver seg på alskens greier etter å ha Googla litt…

    Hun skriver jo at hun ble bedre av medisinene, men at hun falt tilbake til gamle synder ellers. Var kanskje DER det gikk gæærnt da? Å justere kostholdet til et litt sunnere ett når man fikk medisiner ville vel ha vært bedre enn å plutselig gjøre en helomvending to år seinere.

    …så nå kan vi vel forvente oss heftig debatt i alskens medier. Igjen. Trine Grung på TV og i en haug aviser. Igjen. Hvorvidt debatten vil omhandle sosiale medier og uvettig bruk ELLER kvakksalveri og healing er det _interessante_ spørsmålet.
    🙂

      1. Sa hun lettere passivt-aggressivt….
        Usannsynlig å lese et ord feil blant 11, fantastisk feilet forsøk på herske-teknikk da.

  26. Jeg vil ikke være med på denne «spennende» reisen Trine. Har fulgt bloggen din med glede, men at du kan komme med sånt tull overasker. Kan du ikke trykke en historie om en nynazist som gjennom å «oppdage» at Holocaust ikke hendte og jødene sto på 11. september gav han en virklighetsforståelse som gav han energi til å komme igjennom hverdagen?

    Ja, jeg vet det er en dårlig sammenling å bruke nazismen. De fleste nordmenn ser jo faren med nazisme i motsetning til kvakksalveri, eh unskyld altenativ medisin.

  27. For mange år siden møtte en skolepsykolog en ung gutt som hadde problemer. Han bodde i et av landets mer «religiøse» (les fordømmende overfor «vantro») områder (gutten fast, skolepsykologen for et par år.)

    Etter litt samtale kom det fram at gutten hadde dårlig samvittighet fordi han hadde svikta sin far da denne faren var innlagt på Radiumshospitalet og etter hvert døde av kreft.

    Denne gutten ga en del detaljer om hvorfor: Det var noen, og særlig en religiøs person som lovte helbredelse.

    På dette punktet skjedde det som ellers bare skjer i dårlig litteratur: Skolepsykologen kunne spørre: «Faren din het … til fornavn?»

    Den forbausede gutten så et øyeblikk opp, og møtte skolepsykologens blikk: «Hvordan kan du vite det?»

    «Jo, fordi din far lå på samme rom som min far, og jeg husker deg vel som en ganske så liten gutt.»

    Forskjellen på disse to, var at den seinere skolepsykologens tilfelle sa faren, som også var inne i en årelang prosess mot å dø: «Nei, nå er det nok. Jeg vil ikke ta mot disse menneskene mer.»

    Guttungen kom til å ta inn over seg kravene disse «helbrederne» stilte: «Du må bare tro nok» (Du må bare følge _mine_ instruksjoner fullt ut, for ellers blir du ikke frisk, og da er det din skyld, ikke min.»

    Forøvrig, siden Trine Grung mener at noen er ute etter å «ta» henne – kikk på linken og se hvordan jeg møter slike. Virrvarr er forbilledlig saklig, hun!

    http://raagraaum.wordpress.com/2010/03/26/offentlig-godkjent-healer/

    (Scroll ned til kommentarene, siste i dag.)

  28. Jeg kan ikke fatte hva som gjør at noen vil betale for å få råd om noe som helst av Trine Grung, enten det er «sosiale medier» eller helse. Om det kommer noe som helst godt ut av hennes blogging må det være at de som betaler for hennes råd også får med seg at hun ikke har filla peiling på noe som helst av det hun prater om.

      1. Men å kalle noen for «lille venn», det er helt greit, eller?

        Du har fått noen spørsmål høyere opp i kommentarfeltet. De er numerert og greier, og burde være lette å finne og svare på. Hvorfor svarer du ikke på dem, når du uansett er her inne og leser og kommenterer?

      2. T. Grung: Seriøst, på den tiden du har brukt på å kommentere her kunne du ha forfattet et saklig motinlegg. Istedetfor poster du bare tøv om at alle er slemme og at du føler deg forfulgt. Om du skal ha noen troverdighet som kommunikasjons-ekspert må du jo fatte og begripe at du ikke kan holde på sånn. Virrvarr har stilt deg et enkelt spørsmål om utsagnet om kronisk sykdom som en konspirasjon skapt av legemiddel industrien. Du klarer ikke å svare på det. Eller du vil ikke svare på det.

        Dette setter deg i samme troverdighets bås som nyhets-speilet og andre kvakksalver/konspiranoia tenkere.

    1. Ble kanskje vel mye kritikk av Dem, Fru Grung etterhvert, men på den annen side så har De jo stukket fram nesen ved et par anledninger i kommentarfeltet over her, men likvel…
      Det jeg lurer på, uten å ville være tendensiøs eller gå løs på Dem som person, Fru Grung, er hvordan De har tid til alle disse små kommentarene innimellom?
      For det er faktisk satt fram konstruktiv og saklig kritikk av innholdet på Deres blogg, både av Virrvarr og i kommentarfeltet.
      For hvis det er så, at De har mer preserende ting som skal gjøres, slik at De ikke har tid til å svare, da blir man litt spørrende til hva som er viktig. Korte kommentarer uten saklig relevans, Deres barn, foredrag og annet virke De har, eller det å gi et saklig svar på de saklige spørsmålene som er stilt.
      Uten å ha særlig kjennskap til det å være mediekonsulent, eller hva Deres tittel nå er, så forekommer det meg at det regnes som kotyme å holde seg til saken. Men De som arbeider med ting som dette til daglig vet sannsynligvis bedre enn en Ergoterapeut med Mastergrad hvordan slike ting skal håndteres.
      Men skulle det mot formodning vise seg at det stemmer det som hevdes ovenfor her, at Deres omdømme vil tape seg på grunn av denne saken, kan jeg trøste Dem med at det er ikke enkelt å finne arbeid som Ergoterapeut heller. Selv ikke med Mastergrad.

      1. Beklager denne kommentaren havna litt feil, den skulle vært for seg selv, helt til sist, ensom og forlatt. Men der havnet den altså ikke.
        Hvis mulig må gjerne bloggeier flytte den til et mer passende sted, hvor den kan få vansmekte i fred og fordragelighet. Og da kan jo denne siste kommentaren slettes samtidig?

  29. Ida: Takk for at du orker!

    Jeg har lagt igjen denne meldingen (med et par utvidelser) borte hos Den Tvilsomme også. Dere har gjort en kjempejobb ved å få denne debatten i gang.

    Jeg vet at mange vil mene at jeg som teolog – som jo er omtrent det samme som å være alvolog eller nissolog, er det ikke? – ikke er kvalifisert til å mene noe som helst om vitenskapelighet og etterprøvbarhet og sånt. Men jeg liker nå å tenke på meg selv som realist likevel. Jeg er glad i vitenskaplig metode, og enhver som står opp og kjemper mot alternativvissvass av alle slag – seksdagerskreasjonisme som skolemedisinskonspiranoia – er i sannhet mine helter. Jeg digger dere. 🙂

  30. Inspirert av Virrvarrs tidligere diskusjoner om alterantiv behandling og annet tull, fikk jeg i høst norsk for utlendinger-studentene mine til å skrive essay der de diskuterte forholdet mellom skolemedisin og alternative behandlingsformer i Norge og i hjemlandene sine. Det som var mest interessant med å lese disse, var å se hvordan en del studenter fra øst-asiatiske land beskrev en situasjon der skolemedisin er det man bruker mot SYKDOM – mens tradisjonelle metoder med urteavkok og andre remedier hovedsakelig blir brukt når man ikke er syk – men bare ønsker å føle seg mer vel. Metodene er altså akepterte, utbredte og vanlige – men ikke når man er SYK – slik som f.eks. ved revmatisme.

    Når en del mennesker i vesten så har latt seg inspirere av disse tradisjonelle metodene, har man latt seg forføre av disse metodenes lange historie – uten å se på den reelle bruken og hvilke reelle funksjoner de har.

    Igjen, Takk, Virrvarr for at du skriver så godt om så viktige ting!

  31. Trine Grung, er det noen spesiell grunn til at du ikke svarer på helt greie og konkrete spørsmål?

    Og er det noen spesiell grunn til at du velger å overse informasjon som klart og direkte viser at disse helserådene til din gjesteblogger kan være potensielt farlige? Og som i tillegg refererer til et menneske som riktignok omtaler seg som doktor, men som ikke har utdannelse eller godkjent formell bakgrunn, og som er dømt for kvakksalveri? http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/1196253/Hoer_laquomirakeldoktorenraquo_snakke.html

    Jeg regner med at du, som journalist, har sjekket bakgrunnen for de som skal presentere «sin» sannhet på bloggen din og i samme slengen gi råd til andre som søker etter et «langt og lykkelig liv med perfekt helse»? Det er altså ikke småtterier som det her ligger lovnader om.

    Det eneste jeg finner på din helsegjesteblogger, er informasjon om interiørkonsultasjon, samt et forstyrrende og usammenhengende antivaksineinnlegg av en med samme navn som din gjesteblogger på en alternativnettside. Jeg håper dette ikke er en og samme person. Fint om du kan sjekke om det er tilfelle.

    På forhånd takk for svar.

  32. Takk! Velskrevet og rett på spikeren. Vi har jo også tidligere sett Trine Grungs feilvurderinger føre til trøbbel for den stakkars jenta. At hun fortsetter å røre det til uten å forstå er rett og slett ikke helt bra – spesielt ikke for henne selv.

  33. – Har du lest Virrvarr?
    – Nei?
    – Jeg vet jeg har sagt dette før, men nå har hun virkelig overgått seg selv. Du må lese svaret hennes til Trine Grung sin gjesteblogger!

    Og jeg må si meg helt enig, dette er strålende. Stå på!

  34. Ida: Strålende innlegg. Takk!

    Men så utrolig uprofesjonell oppførsel av Trine Grung! Ekspert på sosiale medier…? Jessda. Kommentarene hennes her (og innlegget på hennes egen blogg om disse stakkars sjokkerte leserne hennes) er fylt med billige hersketeknikker og veldig lite substans. Hvor vanskelig kan det være å svare på enkle spørsmål om egen motivasjon og egne tanker om egen rolle? Alle har ikke rett på sin egen sannhet, og hva du gir plass til på din egen blogg er ditt ansvar, og bør helst være noe du kan stå inne for å ha sluppet løs i verden assosiert med ditt navn.

    Urelatert: dette må være tidenens morsomste kommentarfelt 😉 Hvis noe av DETTE havner på Alternativmessen så stiller definitivt jeg opp!

  35. Sagt det før – og sier det gjerne igjen: Du er litt helten min!

    Men likevel blir jeg så himla provosert av at det ikke går ann å diskutere med disse menneskene. Det er nok derfor jeg studerer jus. Vi har en kjempefin lære om hva som er og hva som _ikke_ er relevante argumenter. Nam!

  36. Hei Ida.
    Det jeg liker best med deg, eller ihvertfall bloggen din, er at du er så utrolig god på å formulere deg. Der jeg vil rope til folk; «er du syk i hue?» og fortelle dem hvor duste de er, så sier du det på en måte som er saklig og begrunnet i fakta. Tusen takk!

  37. Hei, takk for at du klarer å sette ord på slike ting som dette. Det klarer jeg ikke selv, nemlig 😉

    Syns det er skummelt at man ikke klarer å se forskjell på årsak og virkning. Kanskje det er en allergi/intoleranse ute og går, som forverrer sykdommen. Lignende tilfeller ser man f.eks. hos autister, hvor noen har blitt «kurert» ved å kutte ut melk, gluten og sukker. Disse får ikke autisme fordi de spiser disse matvarene, men når de inntas blir det ubehag som gjerne forsterker de autistiske pregene. Kanskje denne damen som kaller seg «HelseHilde» har noe av det samme, allergi eller intoleranse? Kanskje hun har trukket en slutning som er helt på jordet, at feil mat = revmatisme?

    Sist jeg sjekket hos min far som også har revmatismeleddgikt er denne sykdommen i stor grad arvelig. Når den slår ut er individuelt. Den går i perioder, og man kan påvirke sykdommen med riktig kost (ganske elementært egentlig, kutte ned på raske karbs, mindre alkohol og ellers spise det som er «sunt» i følge myndighetene), men kostholdet kan ikke kurere eller fjerne sykdommen.

    Det er trist at en blogger som har så mange lesere som Trine Grung (det skal sies at dette innlegget var mitt andre besøk på bloggen, og det blir nok ikke så mange fler ganger. Makan til provoserende dame!) sprer potensielt farlig informasjon som dette. Hva blir det neste, at kreft som i følge «skolemedisinen» er uhelbredelig skal helbredes med gulrøtter, Earl Grey og positive tanker?

    Kommer nok til å fortsette å lese bloggen din! TG sin derimot…

  38. For å si det på en måte TG kanskje forstår: Hun er journalist, men har i denne saken ikke gjort noen form for kildekritikk.

  39. Tusen takk, det kan ikke sies bedre: «Hilde sier i kommentarfeltet at om bare en person får hjelp med utgangspunkt i hennes historie, holder det for henne. Vel, om bare en redd mor tar ungen sin av Embrel og bytter det ut med parasittfjerning og råkost, har det innlegget gjort ubotelig skade.» Hilse barnelege Håvard

  40. Etter å ha lest boken Kronisk av Anna Worlsey er jeg enda mer sikker i min sak i å la HelseHilde forsette. Jeg tar selv INGEN medisiner for min leddgikt og kjenner bedring for hver uke som går etter jeg la om kosten og tok grep om egen helse. ALDRI skal cellegift entre mitt gap for å fucke opp resten av systemet mitt. ALDRI!
    Jeg tenker at hele innlegget ditt viser frykt, spesielt nå som jeg leser det igjen etter at «stormen» har lagt seg. Du frykter det ukjente som veldig mange andre over her. Dere må ha det dokumentert av vitenskapen før dere tørr å stole på egne erfaringer. Jeg velger å lytte til kroppen min, og følger noen av rådene som både leger og alternative behandlere gir meg.

    Til leddgikten min: velkommen inn i min kropp, du må gjerne bli en stund men jeg er stygt redd for at du må flytte ut snart. Betennelsen er på retur….forstå det den som kan!!

    Ha en fin kveld Ida, og lykke til med boksalget. Du er flink og du står på. Husk at det er plass for alle på nettet……jeg velger min form og du har din. Håper vi treffes i en sving….kan hende du hadde blir overrasket 🙂

    1. Kjære Trine.

      Det er flott at du har funnet noe du tror på og som hjelper for deg. Det er ikke det som er problemet, du kan spise akkurat det du vil og kutte ut de medisinene du ønsker, det er ingen som kommer til å «ta» deg for det. Problemet er at du lar en annen person få frie tøyler til å komme med ekstremt drøye påstander på din blogg, for så å fraskrive deg alt ansvar. Det er ikke greit. Du har en redaktørrolle, du bør sjekke hva folk skriver på din blogg før det blir publisert.

      I tillegg er du veldig dårlig til å ta i mot kritikk. I stedet for å innrømme «greit, det var en tabbe» begynner du å kaste usaklige beskyldninger i retur. Det hele ender opp som et sirkus, og du er ikke akkurat stjernenummeret.

      Du sier selv på bloggen din at du er «[…] medieutivkler og kreativ samarbeidspartner innen sosiale medier», men på meg virker det ikke som du har peiling i hele tatt. Du dreit deg ut, enkelt og greit. Og sånt blir ikke glemt i denne bransjen.

  41. Jeg kjenner ikke veldig godt til denne debatten, men jeg kan vel si så mye som at jeg stiller meg en smule skeptisk til mennesker som går ut og sier at «dette funket for meg, så da funker det for alle andre også!» Jaha? Hvis all naturmedisin hadde fungert, hadde både AIDS og kreft vært noe vi ikke snakket om lenger. Jeg har mennesker i familien med revmatisme selv, og jeg tviler på at de hadde klart seg like bra i dag, med mindre legen hadde foreskrevet resept på dempende medikamenter. Takket være disse, kan mine familiemedlemmer fortsatt måke snø om vinteren.

    Jeg tror på enkelte alternative metoder. En annen i familien slet i mange år med en svært vond skulder, mye grunnet slitasje i jobbsammenheng. Fysioterapeut fungerte ikke, men det har derimot akupunktur gjort. Jevnlig behandling har gjort henne mye bedre, men dette var et problem som ikke hadde noen eksakt diagnose, «bare» smerter uten skikkelig forklaring.

    Det jeg vil frem til er: At «Lise» sier urtepiller er veien til god helse, betyr ikke at «Per» yter like godt av samme behandling. Å prøve i perioder for å teste, ja, det kan sikkert være fint. Men om man forteller andre om egne erfaringer, så sleng på et «selv om dette fungerte for meg, så er det ikke sikkert at du synes det samme.» Aldri konkluder med at resten av verden vil bli kurert, for da har man tråkket i salaten 😉

  42. Flott!
    Som mor til to jenter med revmatisme har jeg hatt enormt behov for å få sagt noe i denne saken.

    Det trenger jeg ikke nå, du har fått uttrykt det mye mer tydelig enn jeg noen gang kunne klart 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s