Skrytebrev fra jobben

Jeg tilstår. Jeg tilstår. Dette er et rent skryteinnlegg. Dette er et skryteinnlegg om noe jeg har gjort på jobben, no less. Det er bare at jeg er så inmari fornøyd. Se på bildet under, og hopp over teksten om du er lei av å lese om Store norske leksikon allerede.

Min lille Google-revolusjon

«Jeg bare googler noe og så går jeg på nettsiden som er øverst på google. Og det er jo aldri dere.»

Når vi spør folk om de bruker Store norske leksikon, er dette det vanligste svaret vi får. Folk bruker ikke leksikonet fordi de ikke finner leksikonet. Da jeg begynte i jobben, var spørsmålet alle stilte meg: «Men hvordan skal du løse Google-problemet?» Og de spurte på en måte som gjorde det tydelig at de trodde det ville være et umulig problem å løse.

Men nå har vi faktisk løst det – i hvertfall nesten. Vi har forbedret googlerangeringen vår enormt på noen få uker. Vi havner fortsatt langt nede på søkeord som enten er mye skrevet om på blogger og forum, søkeord det er mye Google-ads på og søkeord som betyr det samme på engelsk, men bortsett fra disse untakene, kommer artiklene til Store norske leksikon som regel på første, andre eller tredje plass.

Du kan for eksempel forsøke å søke på:

  1. Katti Anker Møller
  2. Narsissisme
  3. Solidaritet
  4. Bjørnstjerne Bjørnson

Eller alle andre ord som måtte falle deg inn.

Slik fikk vi det til

En av de som jobber med nettsidene våre heter Wilhelm Joys Andersen. Det første Wilhelm gjorde da han begynte, var å sammenligne artikkelstrukturen i Store norske leksikon og artikkelstrukturen til norsk Wikipedia. Hva var forskjellen? Hvorfor lå Store norske så langt bak på Google?

Her er det han fant ut – forenkelt slik at det skal være lesbart for alle. Det første Wilhelm gjorde, var å skru av CSS’en på en av artikkelsidene våre for å kunne se hvordan leksikonet ser ut for Google. Google ser hverken hvilke farger du bruker på nettsiden din eller hvilken skrifttype du bruker. Google ser HTML’en din, og tenker at «Hm. Det som ligger øverst, er nok viktigst.»

På Wikipedia, var det som lå øverst i HTML’en til en artikkel begynnelsen på selve artikkelen. På Store norske var det dermot nesten fire hundre linjer med rot. Tomme reklamebokser, menyelementer, bildetekster – you name it. Du måtte scrolle mange skjermlengder for å komme til selve artikkelen.

«Ok», sa jeg til Wilhelm. «Da er det bare å begynne å slette.»

Og Wilhelm slettet. Og slettet. Og slettet. Og slettet. Han røsket ut flere hundre linjer drit bare han og Google kunne se, elementer som var usynlige for brukerne. Alt det han ikke slettet, puttet han under selve artikkelen, slik at det ikke lå i veien.

Det andre Wilhelm påpekte da han begynte i jobben, var at vi alltid hadde «Store norske» foran alt. Det betydde at overskriftene våre på Google var «Store norske leksikon – Katti Anker Møller», mens Wikipedia hadde «Katti Anker Møller – Wikipedia.» Denne lille, semantiske forskjellen var en av grunnene til at du ikke fikk opp Store norskes artikkel om du bare søkte på Katti Anker Møller. Om du derimot søkte på «Leksikon Katti Anker Møller», kom artikkelen vår opp på toppen. Løsningen var enkel: Bytte plass på ordene og få Google til å indeksere oss på nytt.

Nå begynner vi å se resultatene av denne jobben. Ja, vi har for få lenker. Ja, det er for få som lenker til oss. Ja, vi har mange feil i artiklene. Men nå har vi hvertfall ikke et teknisk hinder mellom oss og Google mer. Og å fjerne det tekniske hinderet har faktisk gitt veldig konkrete resultater.

Hurra!

18 tanker på “Skrytebrev fra jobben

  1. Tror jeg skrev om at dette var noe av problemet, men det var for lenge siden og ingen brydde seg.. 😉
    Flott at dere begynner å få sving på dyret!

    jeblad

  2. Berre eit lite småpirk: Skilnaden på «Store Norske Leksikon – [artikkelnamn]» og «[artikkelnamn] – Store Norske Leksikon» er syntaktisk, ikkje semantisk (ulik ordrekkjefylgje, men likt tydingsinnhald). Elles: Hipp hurra for løysinga på Google-problemet. 🙂

  3. «Det andre Wilhelm påpekte da han begynte i jobben, var at vi alltid hadde “Store norske” foran alt. Det betydde at overskriftene våre på Google var “Store norske leksikon – Katti Anker Møller”, mens Wikipedia hadde “Katti Anker Møller – Wikipedia.” Denne lille, semantiske forskjellen var en av grunnene til at du ikke fikk opp Store norskes artikkel om du bare søkte på Katti Anker Møller.»

    Det er ikke en semantisk forskjell 😉 Det er en … tja, hva skal vi kalle det? Syntaktisk? Det er jo ikke snakk om setninger, så jeg ville nok ikke kalt det en syntaktisk forskjell heller. En rekkefølgeforskjell.

  4. Kom inn hit for å seie at Google dog ofte prioriterar sider ein klikker seg mykje inn på i Google, og at SNL ikkje naudsynt vil vere på topp for søket på «solidaritet» hjå alle. Likeframt, eg søkte på «solidaritet» og fekk SNL øvst (og eg plar veldig ofte å klikke på Wikipedia framfor SNL og andre), så halvparten av argumentet mitt er nyttelaust. Godt jobba! *klappklappklapp*

    • Ja, de tekniske endringene vi har gjort er ikke en mirakelkur som løser alle problemer. Den viktigere, og langt vanskelige jobben, er å produsere godt innhold folk faktisk vil klikke på og lenke til. Men nå lar vi ihvertfall vær å skyte oss selv i foten med den tekniske løsningen som er i bruk. (c:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s