Å holde foredrag – Obi Wan Kenobi-metoden

Folk regner med at fordi du er flink til noe, så må du være flink til å snakke om det også. Men å gjøre noe bra og å holde foredrag om det bra er to forskjellige ting. Jeg har grublet mye på hvordan levle opp foredragsferdighetene mine. Her er de viktigste tingene jeg har lært:

Google er det viktigste verktøyet for å bli kjent med publikum på forhånd.

1. Kjenn ditt publikum

Når du blir spurt om å holde foredrag bør du ikke svare «Ja, gjerne!», men «Ja, hvem kommer?» Foredrag er intimt. Noen har betalt penger for å høre på deg. Du har tatt toget en time for å snakke med dem. Du må vite om det du skal si dem er relevant for dem. Å snakke om «sosiale medier» til nettjournalister er noe helt annet enn å snakke om «sosiale medier» til Legeforeningens Tidsskrift. Alle mine foredragstabber handler om å ikke kjenne sitt publikum. Det hjelper ikke å være kul og lur hvis ikke de som hører på deg kan bruke det til noe.

Helt konkret:

  • Få en deltagerliste fra arrangørene. Google hver eneste en. Jasså, er majoriteten av deltagerne leger? Ah, har åtte av ti påmeldte stillingstittel «webredaktør»? Hm, er det ingen av de påmeldte som har en Twitterkonto? Da vet du at du ikke skal dra noen Twitterinterne vitser, i hvertfall…
  • Still arrangøren vanskelige spørsmål om deltagerne. Er de unge? Gamle? Damer? Gubber? Privat eller offentlig sektor?
  • Snakk med noen som var på arrangementet i fjor – hvis det er mulig.
  • Stalk alle som er påmeldt Facebook-eventet til arrangementet du skal snakke på.

Beklager, men du er ikke helten i denne fortellingen. (Ja, jeg stjal bildet. Dårlig nettikette, men jeg ville ha Star Wars.)

2. Du er ikke hovedpersonen

Selv om du har fått microfonen handler ikke dette foredraget om deg. Nancy Duarte skriver at når du holder foredrag, er publikum Luke Skywalker og du Obi Wan Kenobi. Du skal gi publikum lyssabelen og lære dem å bruke den. Du skal ikke danse en liten «jeg er barskest av alle»-dans. Det betyr ikke at du skal ignorere kunnskapen og erfaringen din. En mentor er en helt som har utført en dåd. Obi Wan har vært i krigen før. Fokuset ditt skal være på hvordan publikum kan få utført en dåd, de også.

Dette betyr det i praksis:

  • Gjør punkt 1 skikkelig.
  • Still spørsmålet «Hjelper dette helten å sprenge Dødsstjernen?» for hver eneste setning du skriver.
  • Ikke be om unnskyldning. Du er Obi Wan Kenobi. Du er Master Yoda. Du trenger ikke starte foredraget med å fortelle publikum at du er en av Norges mest annerkjente innen Bla-bla-ba. Du har nok etos fra før av. Du ble invitert.

Denne pusen er mer populær enn en punktliste.

3. Powerpoint = illustrasjoner til det du sier

Tenk deg at du leser en artikkel i  The New Yorker: Teksten er god. Det er ekstra gøy å lese fordi du får en artig vitsetegning og fine illustrasjon på kjøpet. Men det viktigste blir ikke sagt i bildene.  Sånn er det med Powerpoint, også: Det viktigste blir sagt av deg, foredragsholderen. Hvis du ikke er komfortabel med å lage illustrasjoner og uthevede sitater fra foredraget ditt, så dropp Powerpointen. Fokuser på det du faktisk skal si.

Hvis du bruker Powerpoint:

  • Bilder er bedre enn tekst.
  • Bruk stor skrift om du skal ha tekst. Folk ser dårlig, og det du tror er stor skrift ser ut som maur fra bakerste benk.
  • Tenk på teksten du putter på slidene som uthevede sitater i en tidsskriftartikkel.
  • Ikke har mer tekst på sliden din enn du kan skrive i en Twittermelding.

4. Inkluder kritikken i foredraget

Forventer du noen bestemte spørsmål? Vet du hva slags invendinger du ofte får? Inkluder dem i foredraget og svar på dem før spørsmålsrunden kommer. Da kan det være du får bedre spørsmål til slutt, også. (Det er ingen garanti. Det finnes gubber av begge kjønn i alle forsamlinger som «kom på noe» mens du pratet.)

5. Ha en konkret idé

«Kan du ikke si noe om…ungdom…og mediebruk?» De færreste forespørsler om foredrag er særlig konkrete. Jobben din er å forvandle det ulne ønske til en ordentlig idé. Jeg synes det er nyttig å tenke at jeg, som Master Yoda, har en bestemt «dåd» jeg vil at helten min skal utføre. Den dåden kan være noe så smått som å lære seg å bruke Google Alerts. Størrelsen på dåden er ikke poenget. Poenget er at temaet skal være så håndfast at jeg kan snakke om det som en prinsesse som skal reddes. Vips, så vet du hva du skal si. 

6. Øv, øv, øv.

Dette er den viktigste delen. Den eneste måten du kan kvalitetssikre et foredrag på er å lese det høyt. Den eneste måten å vite at du ikke kommer til å snakke for lenge er å ta tiden på deg selv. Viktigst av alt: Når du har lært deg foredraget utenatt trenger du ikke notater.

Dine beste tips?

Jeg har stjålet det aller meste jeg kan fra Nancy Duartes Resonate og Slidology. Og så har jeg spionert på flinke folk. Og så har jeg gjort hver eneste feil jeg beskriver i teksten over. (Det er sånn jeg vet de er feil.) Jeg vet mange av dere andre der ute holder mye foredrag og er flinke: Hva er dine beste tips? Hvis du skriver dem i kommentarfeltet, så kan vi gjøre dette innlegget til en superbra ressurs for alle nervøse foredragsholdere der ute.

6 tanker på “Å holde foredrag – Obi Wan Kenobi-metoden

  1. Selv om en har gjort alt det over blir en aldri skikkelig god før en har gjort selve foredragsdelen mange ganger. Etterhvert utvikler en seg en stil som fungerer, et stemmeleie og et tempo som fungerer – på toppen av tekst og budskap. Når det er innarbeidet må en fortsette å holde foredrag. Går det år mellom hver gang har du glemt mye igjen.

    Så mitt beste tips (i tillegg til det som står over) må være å holde foredrag med jevne mellomrom. Med øvelse kommer selvsikkerhet.

  2. Mine foredrag er gjerne gjennomgang av eit tema, historisk eller ein argumentasjon av eit slag. Så eg har byrja med å forklare at det finnes to måter å forholde seg til slikt på ADHD-metoden eller Aspergers-metoden. Eg driv med førstnemnte, om ein vil ha folk som går i djupnad i akkurat det du er sjukleg opptatt av, så får du nesten halde foredraget sjølv 😉

  3. Takk for veldig gode råd. Nå har jeg ikke sett Star Wars, men tror jeg skjønner hva du mener likevel.

    Jeg holdt mitt første foredrag for noen uker siden. Har aldri vært så nervøs før. Her kan du lese hvordan det gikk:
    http://www.casakaos.no/2012/10/26/forste-foredrag/

    Neste gang skal jeg sjekke at pc-en min har riktig utgang til projektoren, jeg skal dobbeltsjekke at jeg har alle notatene med meg (så jeg ikke hopper over en hel bolk uten å legge merke det selv) og jeg skal puste 🙂

  4. Gode og nyttige tips dette her! Det trekker heller ikke ned at de er godt og morsomt presentert!

    Om jeg skal legge til noe, må det være det Casa Kaos er inne på: Sjekk og dobbeltsjekk at alt det tekniske og praktiske er i orden.

    Husk også at det ikke er noen skam å snu. Er du godt nok forberedt, og har fulgt punktene over, kan det faktisk være både mulig og gunstig å endre på foredraget ditt – selv når du står midt oppe i det.

    Uansett hvor godt man forbereder seg, kan og vil det skje uforutsette ting. Kanskje har du feilberegna ditt publikum tross iherdig forhåndsgoogling. Kanskje foredragsholderen før deg er dårligere forberedt enn deg, og bruker for lang tid. Om du er dårlig forberedt, kan sånt ødelegge hele opplegget ditt. Om du derimot er godt forberedt, klarer du fint å tilpasse deg situasjonen, i hvert fall med litt rutine.

    Kort oppsummert: Legg en nøyaktig plan, gå igjennom den mange ganger på forhånd – og ikke vær redd for å avvike fra den om du må.

  5. Veldig godt oppsummert! Ynskjer ein å bli ein av dei beste på noko må ein leggje rundt 10 000 timar øving i det…

    Men eit tips, teknikken svikter ofte. Skal du visa fram noko du har laga i eit presentasjonsverktøy så må du ha fila fleire stader, gjerne på nett, i dropbox (publicmappa). PDF-versjonar fungerer det og, alle maskinar kan visa bilete og ein kan eksportera frå dei fleste program til bilete. Og så må du ha øvd nok til å kunne halda heile presentasjonen sjølv om straumen brått skulle forsvinna.

    Er det berre du som skal halda føredrag den dagen, så kan du halda deg til tida du er tildelt. Skal du presentera etter andre, eller etter lunsj, kan du med fordel korta inn nokre minutt. Då har du brått tid til diskusjon som oppsummering. Og eit siste tips, vil du bli endå flinkare? Sørg for å ha eit evalueringsskjema klart: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dE1OTFlaV2ZWU21XcnpLQlZGTHM4Y1E6MQ#gid=0

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s