Den lange motivasjonslista

8 thoughts on “Den lange motivasjonslista”

  1. Eg valgte å gjere det slutt med min store kjærleik, trøyst og lidenskap for nokre månader sidan. Eg elskar sigaretter. Det var kjærleik ved første trekk då eg var 14, og sjølv om eg har slutta i lange periodar av omsyn til babyar inni og utanfor magen, har lidenskapen aldri slokna. No har eg innsett at eg alltid kjem til å elske sigaretter. Eg kan ikkje vente til dødsangsten og skammen skal kvele den kjærleiken. Eg må tenke at dette er han fyren som er søt som honning og gir meg den ultimate elskov, men han slår meg faktisk. Han denger meg, og ein dag vil det ta livet av meg. Så eg må gjere det slutt.

    1. Åh, det er en bra og fæl metafor! Den voldelige kjæresten som ikke er bra for deg! Det er nok en god metafor for mitt forhold til en del type mat. En klok venninne av meg sa at hun ikke kunne slutte å røyke før hun innrømmet akkurat hvor mye hun elsket å røyke. Det er nok litt som mitt forhold til kjeks. Åh, kjeks.

  2. Jeg synes du har veldig gode og riktige grunner. Jeg har troa!

    Lover å ikke prakke på deg sjokoladekjeks neste gang du kommer på besøk. Frukt og farris! 🙂

  3. Hei Ida,

    Veldig inspirerende og morsom blogg! Har vært på en lignende – og her må jeg få lov til å bruke det litt kleine, men betegnende ordet – reise.

    Min motivasjonsliste for å eksempelvis la være å spise femten sjokoladeboller, eller å feire min hang til søte bakevarer ved å putte i meg så mange jeg overhodet greier, er som følger:

    – Jeg orker ikke den konstante følelsen av sult, som man jo opparbeider seg etter å ha overspist i lengre tid, og spesielt etter overspising av raffinert sukker. Hver overspising bringer meg nærmere den konstante sultfølelsen. Det er faktisk ganske fantastisk bare å ikke måtte bekjempe impulsen «småsulten» døgnet rundt. Og i motsetning til ved nikotinavhengighet eller alkoholisme, er det mulig å lære seg spise én eller to solskinnsboller, men først etter å ha ryddet opp i topplokket, stabilisert blodsukkeret og vent magesekken til mindre porsjoner. Godteri er ikke forbudt, men det er forbeholdt lørdag kveld eller spesielle anledninger. Jeg har også lov til å hygge meg med noe godt å spise, men hver dag er ikke en fest.
    – Det er jo så mye god mat i verden å spise, hvor jeg ikke må begrense meg hardt på mengde. Nå er det for eksempel bærsesong.

    Ellers sørger jeg for å huske på at jeg ikke er et forferdelig menneske dersom jeg faktisk skulle finne på å spise femten sjokoladeboller, på tross av alle gode forsetter. Alt er ikke tapt av den grunn. Svart/hvitt-tenkning er djevelens verk generelt i livet og en fiende i å nå vektmålet.

    Min motivasjonsliste for å komme seg på trening:

    – Det er gøy gøy GØY! Det er gøy å danse, det er gøy å gjøre yoga! Det blir etterhvert gøy å løpe. Det er gøy å føle at man langsomt blir bedre på noe man øver på.
    – Jeg blir også rent fysiologisk i et rasende godt humør.
    – Helse. Da jeg var tjukk hadde jeg vondt i ryggen, konstant hovne ankler, et blodtrykk som begynte å nærme seg høyt, et kolesterolnivå som begynte å nærme seg høyt, og jeg fikk megalett beinhinnebetennelse.
    – Jeg føler meg flinkere enn de som ligger hjemme på sofaen, og jeg gidder ikke late som det ikke betyr noe.

    Jeg prøver dessuten å omtale den fysiske fostringen jeg til enhver tid bedriver mer spesifikt enn med ordet «trening». For eksempel sier jeg at jeg har danset når jeg har trent dans, eller at jeg har løpt. Årsaken er at trening ofte blir assosiert flinkhet og prestasjon. Flinkhet og prestasjon kan få både en og flere til å føle seg stressa eller å få dårlig samvittighet, og det er jo ingen vits.

    Heia deg! Skriv masse mer!

    Mvh meg 🙂

  4. (…og jeg ser at jeg i nesten samme åndedrag sier at trening får meg til å føle meg flink, samtidig som jeg argumenterer for at det er et mål å ikke linke trening for hardt og heftig til flinkhet. Kropp og slanking er et tema jeg forbeholder meg retten til å være både selvmotsigende og ambivalent rundt)

    Mvh meg igjen 🙂

  5. Jeg syntes det var veldig interessant å lese i Heidi Grant Halvorson sin bok «Succeed…» (også en undertittel jeg ikke husker, du finner den på Amazon) om at det i mange tilfeller (ifølge hennes forskning) lønner seg å ha negativ motivasjon – «prevention goals» – der du altså gjør noe fordi du vil unngå at noe negativt skal skje. Særlig gjelder visst dette når det å nå målet er en lang prosess med forventede tilbakeslag og fristelser underveis…….

    Negative thinking: It works, bitches!

    (Boken anbefales på generelt grunnlag.)

    PS. Dritbra blogg.

  6. Lista mi er superkort: SØVN. Jeg har periodiske søvnproblemer som festlig nok ser ut til å bli verre jo eldre jeg blir. Og jeg har hittil bare funnet én ting som minner om en kur: Fire treningsøkter i uka. Den vidunderfantastiske opplevelsen det er å sove som et barn, natt etter natt, er verdt ganske mye slit og smerte.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s