Jeg gir verdens beste ekspertråd

52 kommentarer om “Jeg gir verdens beste ekspertråd”

  1. *hvisker veldig lavt at noen er faktisk overvektige fordi hormoner kødder til forbrenninga deres.*
    Jeg er ikke denne noen for øvrig. Bare nevner det.

  2. Stort sett veldig, veldig enig, bortsett fra en liten detalj når det gjelder cellulitter – de skyldes jo fettceller som er veldig store og fettceller kan bli mindre når det er mindre fett i dem. Noen fettreserver tviholder kroppen på, så du kan fremdeles ha cellulitter selv om du har en fettprosent helt nede på 10- tallet. Men når man kvitter seg med fett vil fettcellene bli mindre og ergo får man mindre cellulitter etterhvert.

    1. Ja, det hjelper nok å få mindre rumpe og lår, selv om cellullittene ikke blir helt vekk! Massasje og vakuum er fremdeles en snurrig behandlingsform, dog (c;

  3. Jeg har faktisk begynt å kjøpe mannebladet Aktiv trening istedenfor dameblader om trening. De er mye mindre fjasete. Egentlig skummelt hvor mye mer seriøst det virker bare fordi det skal rette seg mot menn. Et annet godt treningsblad er Kondis, som man får hvis man blir med i norsk organisasjon for kondisjonsidrett, men det er av og til litt for seriøst for min del.

  4. Takk for at du får meg til å le høyt alene på hybelen etter en lang og slitsom studiedag. Du har så rett, og du kunne ikke sagt det på en bedre måte.
    Selvkontroll og fornuft FTW. Dessverre.

  5. Jeg fant bloggen din ved en tilfeldighet for et par dager siden og nå er jeg hekta! Har lest alle innleggene dine og kjenner meg utrolig godt igjen i mye av det du skriver. Jeg har prøvd alt av pulver, piller og dietter som skal gjøre deg slank på 1 2 3, men sitter her fortsatt som en litt overfylt og snål potetsekk. Tok motet til meg etter å ha lest bloggen din og gikk på det lokale treningssenteret for å skaffe meg PT og medlemskap. Jeg er livredd!! Men fikk utrolig mye motivasjon fra deg, takk!
    Digger deg!

    Mvh potato Tonje

  6. Mye bra sier du, men jeg har prøvd hypnose mot sukkersug, og det virket, faktisk på meg. Og er du så sikker på at ikke folk kan ha litt ulik tendens til sukkersug og ustabilt blodsukker? Altså: Jeg kan forstå at man blir kategorisk når man leser et sånt blad, men jeg ville nå nevne det. Nei, bedre å lese bloggen din enn det bladet, ( og muligens min også, jeg skriver litt om slanking jeg og om dagen.)

    1. Nei, hypnosen virket ikke fordi hypnose ikke virker 😉 Du tror d funket, og derfor funket det. Confirmation bias og placebo heter det.

  7. Det er litt rart. Kona har «slanket» seg i årevis, med flere Grethe Roede kurs, helt uten å lykkes. For tre måneder siden bestemte jeg at jeg skulle veie 85 kilo, ikkje 96. Siden da har jeg gått ned åtte kilo. Nå er jeg 88, uten å ha streva særlig med det, og jeg vet at bestemmelsen min kommer til å bringe meg dit, til 85. Har bare bestemt meg, liksom, og det funker.
    Men så leser jeg ikkje håpløse dameblader heller …
    Takk for fint og morsomt innlegg med en sunn dose fornuft! 🙂

  8. Tilbaketråkk: Effektiv slanking! |
  9. «Hvis økonomi-bladene anbefaler alle å grave ned pengene sine i hagen kommer det reaksjoner, selv om teknikken har vært brukt av rike sjørøvere i hundrevis av år.»

    Knis.

  10. Jeg mener bestemt å ha lest en reportasje fra en lignende helsecamp i enten britiske eller amerikanske Elle for mange år tilbake, og de konkluderte vel med at det var en ren anorexi-bootcamp. Kjenner for øvrig at jeg er smånysgjerrig på hva stjernetegnet, ascendanten og auraen min har å si om spisevanene mine. Tenk om jeg spiser isberg der jeg burde spise spinat, lizm! Dritflaut!

  11. Hei på deg! Fant bloggen din via en venns «liker» på facebook i går kveld, og lå i senga og leste deler av den. Blant annet at du bestemte deg for å bli modig. Jeg bestemte meg for å ville lese bloggen din, for det var mye her som traff meg. Men jeg vil bare si at i dag, i dag morges etter å ha levert minstemann her i barnehagen, så bestemte jeg meg for å jobbe ei fin turløype. JOGGE UTE. Jeg har vært elendig form i mange år, spist og alt det der. I fjor fikk jeg en kneskade som innebar at jeg måtte trene for å ordne den. Jeg har så vært flink i litt over et år, har trent hjemme (tryggest det) på tredemølle og romaskin tre ganger i uka, men har hele tiden følt at til tross for at formen var stigende, så var utejogging uaktuelt. HELT TIL i dag morges etter å ha lest bloggen din. Jeg aner ikke hvem du er, men du var med meg på min første utejoggetur på 22 år i dag. Takk før følget på den turen, og takk for sparket bak.

  12. Utrolig bra! Er så enig med deg! Jeg er frilansjournalist som skriver om helse og trening, og har heldigvis oppdragsgivere som vil ha sannhetene, ikke mytene (DN Aktiv f.eks), selv om det av og til sklir litt ut av hensyn til nyhetspresset. Vi må jo også rapportere om hva som rører seg i folkehavet. Dessuten har jeg samlet de harde upopulære fakta om slanking i min egen blogg her: http://gullimunn.matprat.no/2012/03/28/verdens-beste-slanketips/ (matblogg med mange sunne oppskrifter. De funker. Lykke til!

  13. Googlet nettopp «what to eat according to star sign» av generell nysgjerrighet 😉 Syns forresten denne bloggen er særdeles interessant og dine tips og sunn fornuft er definitivt en langt bedre pekepinn enn damebladenes «gode» råd. Og fniste litt av ideen om å grave ned penger 🙂

  14. En kommentar til. Beklager dobbelreklame for bloggen min, men jeg har skrevet ett innlegg til som jeg håper du leser. Resten av bloggen min handler om helt andre ting 🙂
    http://taansvarfordegselv.wordpress.com/2012/07/02/overvekt/
    Det er ikke sånn at det er like lett for alle å unngå sukker: Noen mennesker har faktisk sterkere sukkersug. Jeg har kjempekraftig sukkersug og må unngå alt søtt inkludert frukt. Det hjelper meg i en overgangsfase med krom. (Det er forskning på det, men jeg har ikke skrevet om det foreløpig.)
    Det mest interessante av forskningen synes jeg er teorien om at kraftig overvekt er en slags autoimmun sykdom. Det er nå nye teorier om at autorimmune sykdommer har sammenheng med bakteriefloraen, som på en eller annen måte påvirker immunsystemet vårt. Overvektige har visstnok lignende feil i de hvite blodlegemene som andre med autoimmune sykdommer.
    Sjekk kommentarene: Les den om kineseren som ble tynn av probiotika (han er forsker også!), om at mageopererte får nye bakterier i tarmen, og den fra wikipedia om CD20. Litt teknisk, men kjempeinteressant!

    Og så vil jeg si at på meg virker det som om mange av disse damene som alltid vil gå ned et par kilo egentlig har vann i kroppen, men ser på det som overvekt. Hvor mange som blir bedre av gluten- og melkefri diett vet jeg ikke, men jeg lurer jo på om endel av de som blir bra av lavkarbo egentlig blir bra av å unngå gluten?

  15. Takk for god latter!! Og takk for at du sier det vi andre tenker. *legger fra meg kaka og løper en tur!*

  16. Om du skriver pH i stedet for PH virker du som enda mer sinnsykt eksptert. 😉
    (Sorry, jeg har OCD på akkurat det punktet)

    Kjempefin bloggpost! Jeg er forundret over hvordan journalister omtrent kan slå av hjernen når de skriver en artikkel; stopper de aldri og tenker på hva de faktisk skriver? Og hvorfor skal man gjøre ting så utrolig komplisert; spise mindre og løpe mer er utrolig mye enklere enn å reise til Thailand for å få tarmrens.

  17. Enig i alt utenom faste. Periodisk faste kan fungere veldig bra og det finnes mye god forskning på dette. Så akkurat der vil jeg ikke si du er eksperten, men det finnes naturligvis motstridende forskning som med alt annet..

      1. Så fremt du ikke faster til du dør, så er fasten periode. Så jo, det er nok periodisk faste 😉

  18. Selv faster jeg av og til (1 til 3 dager), dog av andre årsaker en vekttap. Her er noen artikkler om hvorfor fasting kan og mest sansynelig er helsebringene om gjort i kontrollert form og som jeg selv vil tilføre; med riktig intensjoner og mental stabilitet.

    Alternate day fasting (ADF) with a high-fat diet produces similar weight loss and cardio-protection as ADF with a low-fat diet
    http://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(12)00256-9/abstract

    «Reducing energy intake by controlled caloric restriction or intermittent fasting increases lifespan and protects various tissues against disease, in part, by hormesis mechanisms that increase cellular stress resistance.»
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2253665/

  19. Det der med tarmskylling er bare helt hårreisende! Jeg har gjennomgått det et par ganger på ordentlig sykehus fordi jeg var skikkelig syk i tarmsystemet. Legene der listet opp en lang rekke risikoer som er forbundet med slik behandling og de strekker seg fra kronisk «irritabel tarm» (les «rennadrite») til sprukken tarm som fører til massiv blodforgiftning og død om man ikke opereres innen få minutter. Denne «rensemetoden» er altså ikke bare virkningsløs, den er også direkte farlig og må ikke brukes annet enn i ytterste nødsfall. At tulleklinikker og slankeblader anbefaler dette er bare kvalmt!

  20. Stort sett fulltreffer. Dette med at å faste noen timer utgjør vesentlig forskjell for forbrenningen din er derimot en overdreven frykt. Det er sant nok at forbrenningen synker dersom du sulteforer deg over lang tid, men det tar minimum 2-3 dager helt uten kalorier før den effekten blir særlig målbar. Se for eksempel denne linken for en studie som fant at forbrenningen kun sank med 3% etter 48 timer helt uten mat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2405717

    Periodevis faste gjør noen sure og grinete, som du sier. Disse bør selvsagt finne på noe annet. For andre fungerer faste derimot helt greit som metode for vektkontroll.

  21. Takk for et herlig innlegg! Du skriver utrolig godt, jeg lo veldig godt når jeg leste dette innlegget! Stå på!:)

  22. Takk for en god start på dagen! Etter å ha lest om deg i nettopp et dameblad (og blitt dritskuffa fordi jeg ikke fant ut på internett at du blogget igjen) har jeg pløyd gjennom bloggen din og kost meg! Det er så bra å ha Ida Jackson tilbake:D At jeg prokrastinerer en flytteprosess er bare bonus, dette her er gull for ei som er lei slanketull i dameblader.

  23. Periodisk faste er faktisk veldig lurt med tanke på vektnedgang (hvis man er overvektig og skal ned i vekt. så vet du sikkert at trening utgjør GRAM på vekta, mens kosthold utgjør KILOENE – det er altså maten man aller først bør gjøre noe drastisk med – ikke løpe ørten mil i uka, som dessverre mange ser ut til å tro) Periodisk faste (enten faste fra kl. 19 om kvelden til kl. 12 om dagen – eller faste 2-3 dager pr uke) vil både hjelpe deg til å holde blodsukkeret mere stabilt (ferre måltider = ferre blodsukkerstigninger) og til å gjøre slik at du kan spise to store måltider pr dag istedet for 4-5 pyttesmå (hvis du er glad i å spise mye, slik som meg) og når ukas kaloriregnskap gjøres opp, har du altså spist kanskje 3/4 av den kalorimengden du ellers ville gjort (forutsatt at måltidene du spiser altså ikke består av napoleonskaker og smultinger) og du vil gå ned i vekt.
    For eksempel :
    Jogger du i èn time tre ganger i uka forbrenner du ca 1500 kalorier ekstra den uka – dvs du mangler fortsatt å svi av 5500 kcal før du har gått ned en kilo i vekt.
    Mens hvis du istedet spiser veldig lite (faster, under 500 kcal) tre dager i uka og normalt de andre 4 dagene – og ikke trener en dritt – vil du ved oppsummering i slutten av uka ha spist 3000 kcal mindre (hvis du daglig ligger på ca 1500 kcal) og du har plutselig gått ned en halv kilo!
    (nå er jo trening godt for blodpumpe og bygge muskelmasse – nå tenker jeg kun på selve vektnedgangen, hvis man har mye fett som skal forbrennes)
    Så faste er ikke dumt! 🙂

    Ellers takk for bra og underholdende blogg! (leste om deg i Stella)

  24. Ida! Du er fornuftens herlige røst i en ørken av jall. Jeg tror jeg elsker deg!!
    (-og så gjør du en kjempeflott innsats. Jeg holder på, jeg også. Heia oss 😀 )

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s