Jeg har pleid å si: “Nei, nå orker jeg ikke jobbe mer med sosiale medier.” Jeg likte å jobbe med det i 2010, fordi alt var nytt og idealistisk. Hele norsk offentlighet var i ferd med å dumpe ut på Internett for alvor og jeg kunne lære dem å hilse med hånda istedenfor med foten. Men de siste årene har jeg åpnet Twitter og kikket på hva fagmiljøet mitt har drevet med og følt meg sånn her:

Fordi plutselig var det masse tilfeldige hash-tagger og “lik dette, vinn en stygg trøye” og content føkkings marketing og den eneste som hadde noe lurt å si var KjellTech. Ok, det er en overdrivelse. Det er smarte folk som driver med sosiale medier. Men det er en grunn til at det er lett for Natt & Dag å lage en artikkel om den høye svadafaktoren i bransjen uten å legge til så mye, vel, tekst.
Heldigvis finnes Ida Aalen
Men heldigvis for meg jobber jeg sammen med Ida Aalen. Hun har fått meg til å skjønne at jo, jeg vil faktisk jobbe med sosiale medier. Du kan gjøre det uten å fylle Internett med konkurranser og ubrukelige kampanjer.
Ida “Jobbkone & Navnesøster” Aalen som nå har skrevet sin andre bok om temaet. Og den har jeg lyst til å fortelle deg om, men før jeg gjør det, har jeg et behov for å uttrykke kjærligheten min til Ida.
Alle vil nemlig ha en Ida i livet sitt. Som kan si:

Som er så ambisiøs og målretta at ingenting virker umulig:

Og som er klar for å klemme når som helst:

Så da skjønner du kanskje at når jeg skriver “Hei, dere, Ida har skrevet en bok!” så er ikke jeg en nøytral aktør her.
Dette er meg:

Dette er Ida:

Derfor tar jeg på meg å drive litt ekstra markedsføring. Jeg elsker boken med hele meg, og jeg vil at du skal kjøpe den og gi Ida mange, mange, mange penger så hun kan betale ned skattesmellen sin og sove godt med sparepenger på konto og reise på loffetur i Asia mens hun drikker sprudlevin. Fordi sånn er det når vennene dine gir ut bøker.
Men Idas bok er ikke bare “bra”: Den har vært nyttig og inspirerende for meg som fagperson og den har gitt meg håpet tilbake på at vi kan ha en smartere samtale om sosiale medier. Derfor tror jeg at du vil ha stor glede-nytte av å lese den, du óg.
Syv grunner til å kjøpe Ida Aalens bok, Sosiale medier:
- Fordi den gir deg gode svar på alle de vanlige temaene folk vil diskutere og problematisere om sosiale medier: Blir vi asosiale? Blir vi distraherte? Hvorfor deler folk så mye skrytete? Er alle virkelig så lykkelige? Og hvorfor er det så mye meningsløs småprat, <3 <3 ?
- Den gir deg det forskningsbaserte svaret på “Hva blir delt på Facebook?”
- Den vaksinerer deg mot å hele tiden lete etter “det neste store” på nettsamfunn-fronten
- Den baserer seg på en masse, masse forskning Ida har systematisert, ikke på dine personlige erfaringer fra Twitterfeeden din.
- Den gir deg det faglige svaret på alt du lurte på om rosabloggere, men ikke klarte å finne ut ved å scrolle deg gjennom Nettavisens bloggere.
- Du får et fabelaktig forord, skrevet av meg. Hallo, du vet du vil.
- Den er en lettlest, velskrevet fagbok som greier å være både personlig og morsom, samtidig som den har en gazillion fotnoter.
Oppsummert: Hvis du jobber med sosiale medier og leser denne boka, kommer du til å bli faglig superhelt i løpet av et par lesedager. Og du kommer til å le og kose deg underveis. Best av alt: Dette er en bok som ser det store bildet og som ikke kommer til å bli utdatert neste gang Facebook endrer algoritmen sin.
Hvis du er interessert i temaer som sosiale medier og ungdom/mobbing/psykisk helse/demokrati, vil denne boka gi deg masse lett tilgjengeliggjort forskning, ikke synsing basert på folks personlige opplevelser.
Personlig har jeg brukt Idas bok til å lage et bedre opplegg for å hjelpe bedrifter og organisasjoner til å jobbe smartere med alt fra Facebook til Pinterest.
Du kan også melde deg på boklansering & frokost 10. september og høre meg prate om opplegget mitt der. Ida Aalen snakker også, selvfølgelig.
Salg, salg, salg, salg:
Siden jeg er faglig fangirl har jeg fått min egen rabattkode til deg som leser denne bloggen.
Det betyr at om du kjøper boka og skriver inn rabattkode VIRRVARR, koster boka 50 kr mindre. Dessuten spanderer Fagbokforlaget frakten.
Dette her har Ida og jeg avtalt på sleipeste vis og er gjennomtenkt og überkommersielt, så vennligst la deg manipulere, plz.

PS: Har du noen spørsmål til forfatteren? Hun svarer garantert. Jeg må bare lure henne bort fra pulten hennes osv.
4 kommentarer til “Derfor bør du kjøpe boka til Ida Aalen om sosiale medier”
[…] er at hvis jeg har gjort en feil, har sikker mange andre gjort den, óg. Jeg har samarbeidet med kollega og forfatter Ida Aalen og kollega Målfrid Jordet Ågotnes, som blant annet har jobbet med NAV Foreldrepenger på […]
Hei Ida og Ida.
Dere som kan sosiale medier, og lever av å spre egen tekst fra bok og nett. Hvorfor har dere ikke en Facebook-link, slik at jeg som leser, kan dele deres innlegg?
Til og med en amatør som meg, har jo det.
Med vennlig hilsen
Forfatter-spire
(Mildred dot no)
Øyvind Teige
Dagens opptur å lese dette! Klart boka må kjøpes. Jeg hørte Ida Aalen si i et foredrag: jeg fikler meg fram. Dette har vært et frigjørende mantra for meg når uforståeligheten har blitt for overveldende. Takk til Ida-ene!
Selvfølgelig lar jeg meg manipulere. 🙂