Min løsning på alt som er galt med bokbransjen

Velkommen til litteraturens fremtid, dette er en test.

Et av mine slagord er: Du skal ikke klage over noe du selv kan forandre.

Nå har jeg klaget over bokbransjen i fem lange blogginnlegg.

Da er det på tide å brette opp ermene og gjøre noe selv.

Utfordringen er at jeg vil forandre mange ting:

ALT JEG VIL SNU PÅ HODET:

  1. Hvordan bøker skrives.
  2. Hvordan bøker redigeres.
  3. Hvordan bøker trykkes.
  4. Hvordan bøker selges.
  5. Hvordan bøker leses.
  6. Hvordan bøker snakkes om.
  7. Hvor lenge bøker selges etter at de er utgitt.
  8. Hvordan forfattere betales.
  9. Hvordan boksalg regnskapsføres.

Jeg kan ikke forandre alt dette i én test.

Da må jeg velge.
Jeg velger på bakgrunn av:

  • Hva er lettest å lage
  • Hva gir flest svar på spørsmålene jeg lurer på
  • Hva blir et faktisk produkt for deg som skal lese

Dette kalles en MVP – altså Minimum Viable Product.

Det er sånn vi utvikler alt fra store datasystemer til refleksvester.
Det står i skarp kontrast til den vanligste fortellingen om God Kunst:

Der et ensomt geni sitter og ruger på mesterverket sitt i 10 år, slik at Verket med stor V kan bli stående i mange hundre år etterpå.

Idéen om det perfekte, fullendte og varige verket, kommer av boktrykkerkunsten begrensninger:

Det er helsikes vanskelig å endre en trykt utgave. Derfor må du være super-nøye før du trykker et stort opplag, som gjør at skillet mellom «kladd» og «verk» blir veldig skarpt.

Dette vil jeg løse med MVPen min:

Målet med MVP-en er:

  • Slutten på det Gutenbergske paradigmet i litteraturen (altså at det bare er ferdige og uforanderlige tekster som er verdt å lese og betale for.) Jeg tror denne fortellingen gir særlig sakprosabøker en kort levetid + skaper en en aura av mystikk rundt skriving som gir forfattere blankosjekk til å oppføre seg som dramatiske emo-kids. Tekst er ikke så himla farlig. Trykk er. Men trykk er ikke den eneste måten å lage tekst på lenger.
  • Å avromantisere skriveprosessen for å rekruttere flere skribenter fra ulike fagfelt. Dette er kjernen i alt jeg gjør på Heksesirkel, skrivekurset der skrivesperrer går for å dø. I kurset forteller jeg deg hvordan avromantisere. I MVP-en min skal jeg vise deg.
  • Sjekke markedet før vi trykker. Jeg kommer til å forhåndsselge e-boken i MVP-en. Forhåndssalg gir økonomisk trygghet for små produsenter (noe de fleste forlag og forfattere er). Alle de mest miljøvennlige produsentene driver med forhåndssalg. Klesmerket AWAN selger nye kolleksjoner på forhånd, så de unngår overproduksjon, IOMAT selger pølse på forhånd, så de unngår matsvinn. Å forhåndsselge er også en tydelig og ubarmhjertig test på hvor sterk markedsføringskanalen din er. Hvis ingen vil kjøpe på forhånd, så har du ikke et marked. Da må du ikke lage et «bedre produkt», du må bygge en bedre markedskanal.
  • Få skikkelig tilbakemelding fra leserne. Fordi boken er ikke i mål når den er kjøpt. Boken er i mål når den er lest. Hvis bokhandler har kunder som kjøper stabler med bøker de aldri åpner, er det en stor risiko, fordi før eller siden kommer den ivrige bokkjøper til å si: «Føkk, jeg kaster bort pengene mine, på tide å slutte å impulsshoppe.» Dette er den samme frykten SATS har rundt medlemmer som aldri trener. Støttemedlemmer trekker seg til slutt. Vi må vite om boken fører til lesing. Å holde (nok) kontakt med kundene som har kjøpt en bok og få vite om de leste den, er virksomhetskritisk.
  • Demonstrere at hypotesen «smalt selger bedre enn bredt» stemmer. Det er fem forlag som har kontaktet meg om å lage en bok-variant av Heksesirkel. Alle har sagt: «Men vi er nødt til å gjøre boken mindre rar, mindre åndelig, mindre heksete og mindre krass enn måten du snakker om disse greiene på sosiale medier. Vi får ikke seriøse bokanmeldelser på en bok med horoskop, og vi kan ikke putte en bok med så mye raseri siden av Eat, Pray, Love.» Men jeg vet at når folk melder seg på Heksesirkel, så er det nettopp på GRUNN AV, ikke PÅ TROSS AV, denne rare kombinasjonen av «smale» temaer. Målet med MVP-en er å vise at jo rarere innhold, jo mer populært blir det. Jeg tror ikke på «folk flest», de finnes ikke.


Åkei, Ida, så hva ER MVP-en din?

Enkelt:

Du skal forhåndsbestille en Heksesirkel-ebok av meg.
Jeg kaller det for et (digitalt) prøvetrykk!

(Heksesirkel er skrivekurset mitt. Vi har hatt over 700 folk på kurs til nå, og å drifte kurset er hovedvirksomheten til Studio Jackson, firmaet mitt.)

Jeg begynner med Heksesirkel fordi jeg har et etablert marked for kurset. Da slipper vi unna det vanligste problemet når du skal selge en bok: At ingen vil lese den.

Vi har over 3000 folk på e-postlisten til Heksesirkel som venter på neste kurs. Sist lansering hadde vi 1200 påmeldte på salgs-arrangementene til Heksesirkel.

(Ja, vi har salgs-arrangementer folk prioriterer å gå på, fordi de er forestillinger og verdt tiden din. Til alle som sier at reklame er tull: Think again.)

Hovedgrunnen til at ikke alle 1200 kjøpte, er at Heksesirkel-kurset er dyrt og tidskrevende.

En ebok, derimot, er billig og du kan lese den i ditt eget tempo.

Den andre grunnen til at jeg lager en Heksesirkel-bok, er at Heksesirkel handler om skriving.

Denne eboken handler om å eksperimentere med selve SKRIVEPROSESSEN!

Ergo trenger jeg lesere som er interessert i skriving, fordi de skal skrive selv.

(Det er ikke noe vits i å dele masse nerdete informasjon om barnebokskriving med BARN. De vil bare ha en bjørn som sier bomp.)

Det er også kunsteriske grunner til at jeg vil eksperimentere for åpen scene.

Seriøst, når ble du skikkelig provosert eller overrasket over en norsk bokutgivelse sist?

Nettopp.

De største debattene innen norsk litteratur de siste 20 årene, har handlet om virkelighetslitteratur, som egentlig koker ned til: Selvbiografier gitt ut som romaner for å game innkjøpsordningen for skjønnlitteratur.

Det er så dølt, det. «Se, jeg kan maxe utbetalingene og prestisjen gjennom å kalle en sakprosabok for roman!»

Men kunst kan ikke handle om å gjøre staten, bokanmelderne og forlagene fornøyd.

Kunsten er vill.
Kunsten går til tabuene.
Og jeg vil insistere på at det største tabuet i norsk kulturliv, er det kommersielle.

Hva er poenget med kunsten hvis den ikke legger torpedo under arken?

Mens jeg skrev disse innleggene om bokbransjen, ble det nye OpenIA offentliggjort. Vet du hva den kan?

Skrive døll fiksjon basert på alt som finnes i verden fra før.
Vet du hva roboter ikke kan?

Finne på noe helt nytt.
Kunsten ble akkurat enda viktigere.
Da må vi pushe grenser.
Da må vi føkke med formatene.
Da må føkke med institusjonene.
Billedkunsten har gjort dette lenge.
Litteraturen er en sinke.

Derfor kommer denne MVP-en med et eksperimentelt rom, der du får være med på fest og faenskap.

Sånn funker det:

1. Du forhåndskjøper en ebok om Heksesirkel.
2. Du får tilgang på alle kladder og utkast + redaksjonsmøter mens alfa-versjonen av boken blir til.
3. Du får alfa-versjonen av boken som epub og mubi (de to vanligste ebokformatene.)
4. Du leser, gjør oppgavene og kommer med tilbakemelding på hvordan boken fungerte for deg.
5. Vi bruker tilbakemeldingene for å skrive beta-versjon av boken.
6. Du får beta-versjonen av boken som epub og mubi.
7. Vi inviterer på slipp-fest!
8. Underveis mens vi jobber med alfa og beta-versjonen, jobber utviklerne med det nye ebokformatet.
9. Vi lager lydbok og papirbok av boken basert på tilbakemeldinger på betaen. Disse må du kjøpe separat, fordi de har andre kostnadsrammer, men tipper du får en rabatt (du er jo vår første og viktigste kunde.)

Hvem passer boken for?

1. Alle som har hatt lyst til å ta Heksesirkel, men ikke hatt tid – eller råd.
2. Alle som har tatt Heksesirkel (det blir NYTT INNHOLD i boken!)
3. Alle som vil skrive en bok.
4. Alle som jobber med litteratur, bokhandel, forlag, journalistikk – you name it.
5. Alle som skriver profesjonelt, du får masse nyttige verktøy her.
6. Alle som er nysgjerrige på The Ida Jackson Way of Doing Weird Shit.
7. Alle som er interessert i produktutvikling, markedsføring og innovasjon.
8. Alle som synes det høres gøy ut, det heter leselyst av en grunn.
9. SAMTLIGE KULTURPOLITIKERE, NÆRINGSPOLITIKERE OG KULTURBYRÅKRATER MÅ KJØPE. Det er en ordre. Det er plikt og tvang. Jeg driter i om du ikke har lyst. Du er den største påvirkningskraften i norsk litteratur, kjenn din besøkelsestid.

Åkei, er du klar?

Hvis du forhåndskjøper Heksesirkel-boken som ebok, får du TO utgaver (alfa og beta) + tilgang på førsteutkast, prosessdokumenter, redaksjonsmøter og invitasjoner til fest og faenskap. Disse blir tilsendt på e-post under skriveprosessen.

Pris: 299kr.

Alle tekster – inkludert bokmanusene – vil være lisensiert under CC-BY-SA.4.0. Det betyr at du får lov til å gjenbruke og bygge videre på innholdet mitt så lenge du sier du har det fra meg + gir alle andre de samme rettighetene til det DU lager med mitt stæsj.

Hvis du er lærer, bibliotekar eller jobber med noe rart i kommunen: Dette er bøker du kan printe ut, oversette til samisk og lage musikal av. Uten å spørre meg. Kjøp og bruk! (Jeg synes norske forfatteres opphavsretts-besettelse er småborgerlig og gammeldags.)


Bestillingsfrist: Du må forhåndsbestille innen 15. desember kl 23:00 for å få være med på moroa.

Grunnen til at vi stenger påmeldingen, er at du skal få rumpa i gir (de fleste venter to år med å kjøpe en bok de skal lese en dag). Dessuten må vi vite hvor mange vi skal invitere på fest. Ergo: Rapp deg.